[Logo www.acvariu.ro]

Acvariu.ro - forum - Cea dintai comunitate a acvaristilor
  [Search] Search   [Recent Topics] Recent Topics   [Hottest Topics] Hottest Topics   [Top Downloads] Top Downloads   [Members] Member Listing   [Groups] acvariu.ro 
[Register] Register / 
[Login] Login 
Messages posted by: Val
Forum Index » Profile for Val » Messages posted by Val
Message
Nu sunt un fan al I.E. Nu am cum. Nu il folosesc de suficient timp, drept pentru care nu zic nici ca e bun nici ca nu e. Doar ca, adept al cu totul altor principii (nitrati si fosfati jos de tot... stiti voi) am citit de ceva timp despre dozarea de macronutrienti. Asa ca am incercat-o sa vad ce se intampla.

Asa ca (Sandu nu ma impusca pentru ce urmeaza...) am cumparat fertilizantul de plante de ghiveci cu raportul NPK cel mai apropiat de adevar pe care l-am gasit si am inceput sa dozez. Ce s-a intamplat cu plantele, m-a lasat in... fund.
De exemplu Limnophila Aromatica, planta cea mai lenta pe care o am, a explodat. Frumzele erau de cel putin de 2 ori mai late si aproape de 2 ori mai lungi decat pana atunci. Si nu e nici o exagerare.
Cabomba Furcata, careia nu i-am dat nici o sansa in acvariul meu a inceput sa merga si ea asa cum scrie la carte. Adica foarte repede. E drept ca din cauza luminii insuficiente (doar vreo 0,9 W/l) are distantele internodale prea mari pentru gustul meu. Dar ii merge.Creste repede. Da pui si se lupta sa ajunga sus la becuri. Despre Blyxa Japonica, daca o tine tot asa o sa o declar oficial invaziva. :-) De Rotala Wallichii, Alternanthera si Hemianthus Micranthemoides nu mai zic nimic...

Evident ca totusi cu fertilizantul ala nu aveam nici un control. La sfarsit de saptamana ramaneam fara fosfati si cu nitratii peste 10pmm asa ca mi-am comandat fertilizantii sub forma solida de pe la o firma care vinde produse de laborator (pentru cine doreste detalii, PM).

Acum dozez eu cu manuta mea, stiu ce, stiu si cat si mai fac si masuratori pentru ca... nu stiu de ce. Asa sunt eu.

Cat despre ce zice Intros, oamenii care folosesc/foloseau I.E. si se umpleau de alge... ce sa zic. Noi impingem plantele, prin conditiile din acvariile noastre, spre viteza lor MAXIMA de crestere. Care e de vreo 10-20 de ori, poate, mai mare decat cea din mediul lor natural. Pe un alt forum (tot de pa afara) am vazut o comparatie foarte plastica: Daca te apuci sa conduci o masina cu 300 de km pe ora si faci o mica greseala, urmarile sunt mult mai grave decat daca faci aceeasi greseala conducand cu 30 de km pe ora... Daca nu esti foarte sigur pe ce faci, mai bine nu te apuci.

Referitor la intrebarea pe care o pusesem in primul post, imi dau seama acum ca e oarecum stupida. Nu imi foloseste la nimic sa stiu uptake-ul din alte acvarii. Pai daca nu tund plantele la 2 saptamani masa de plante probabil ca se mareste aproape de doua ori. Asa ca nu va fi constant nici sa-l pici cu ceara, chiar daca vorbim de acelasi acvariu in aceleasi conditii de la o saptamana la alta.

Toate cele bune.
Val.

P.S. Pentru ce am spus despre Limnophila si Cabomba mai sus, vin si 2 poze imediat.
Foarte interesant topicul, Gabriel. Eu tocmai m-am apucat de o metoda de fertilizare pornita de la ideea lui Tom Barr si intentionam sa imi postez observatiile. Dar am vazut topicul tau.

Poate ar fi interesant sa ne mai spui si kh-ul, pH-ul si sa rectifici acolo unde este cazul. Pentru ca nu prea cred ca dozezi
2ml KNO3, 0.4ml KHPO4, 0.5ml K2SO4 SUB FORMA SOLIDA...

Sunt mg alea, sau totusi prepari o solutie. Si daca prepari soultia cum faci. Si daca sunt totusi mg, cu ce masori cantitatile alea... :-/

Poate cei care mai folosesc Estimative Index de ceva timp, nu de o luna ca mine sa ne mai impartaseasca impresii. Pentru ca ideea/metoda este departe daca nu chiar opusa "scolii vechi".

Acum sa continui eu.

Acvariu de 110 litri net.
- Iluminare 5x18W T8, Osram Fluora, 10 ore pe zi.
- CO2 din butelie controlat de un pH controller. Daca ma iau dupa tabel ar fi in jur de 40ppm. Nu opresc CO2-ul noaptea.
- Substrat fertil JBL... parca Florapol se cheama dar n-as baga mana in foc acum.
- GH=7, KH=4
- Schimburi de apa saptamanale 40%, cu apa de RO amestecata cu apa de reject astfel incat sa iasa kh-ul pe la 4-5

Fertilizare cu:
- JBL Ferropol ceva mai mult decat doza recomandata de producator, dar in nici un caz dublu. Deh, sunt la inceput cu E.I. Inca mi-e frica. Inca mai fac masuratori la sfarsitul saptamanii :-). Doza e impartita in 3 si adaug la 2 zile cate o treime.
- JBL Ferropol 24 - doza recomandata de producator. Zilnic.
- 10,5ppm NO3 pe saptamana (din solutie de KNO3 preparata de mine), tot impartit in 3 doze, tot la 2 zile. (Am presupus un uptake saptamanal de 7ppm.)
- 1,75ppm PO4 pe saptamana (din solutie de KH2PO4 preparata de mine).... dozat ca mai sus (am presupus un uptake saptamanal de 1,4ppm)

Singurul lucru nesigur in metoda asta ramane uptake-ul zilnic sau saptamanal, cum vreti. Adica... cam cati nutrienti mananca plantele noastre intr-o anumita perioada de timp. Tom Barr da niste limite. Eu mi-am bazat calculele pe limitele inferioare pentru ca e mai putin periculos. Sigur ca o sa il determin prin masuratori comparative in cateva saptamani, dar m-ar fi interesat cam cat e la altii. Nu imi spuneti ca nici un acvariu nu seamana cu celalalt, pentru ca stiu. Ma interesa ca ordin de marime. Ca intre 0,2 si si 0,6ppm pe zi (de la Tom citire) e totusi o mare diferenta. Mai ales daca inmultesti si cu 7 zile...
Deci... Intros, Gabriel... careva care foloseste metoda asta mai demult si stie sau poate masura uptake-ul... scoateti si un nestiutor din bezna, va rog...?

10x

Cam atat. Daca am uitat ceva, revin.

P.S. Pentru cei care inca nu stiu cam despre ce e vorba cu E.I. si ii intereseaza, pot citi aici: http://www.barrreport.com/estimative-index/62-estimative-index-dosing-no-need-test-kits.html, si pot rasfoi tot forumul ala ca e foarte interesant.

Pentru cei care se intreaba cum am determinat eu x ppm pe saptamana, uite si calculatoru respectiv aici: http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_aquacalc.htm
Combinatia in principiu e buna. 830, Aquarelle si Osram Fluora sunt cam cele mai bune tuburi dintre cele cu pret rezonabil.

Problema e durata lor de functionionare. Schimba toate tuburile mai vechi de... hai sa zicem un an. (eu de exemplu le schimb la 6 luni). Oricum 2-3 ani e prea mult. Si-au cam facut datoria.

Iti sugerez, totusi, orice si oricat ai hotara sa bagi acolo, sa NU schimbi toate tuburile odata, ci pe rand la o durata de vreo 2 saptamani intre ele.

Daca nu ai plante cu crestere rapida sau pretentioase, incepi cu 0,5 wati pe litru si ...mai sapa pe forumul de iluminare.

Spor.
g.g wrote:
Dupa ce "canistrele" de firma si instalatia de CO2 au trecut de stadiul de moft, sunt sigur ca in scurt timp vor fi urmate de UV-uri, Chillere, T5, HQI, computere pentru controlarea anumitor parametrii ai apei, si cate si mai cate se pot pune, chiar si pe un acvariu de apa dulce.



Hehehe... ai omis pH controller-ele, despre care cred ca am stabilit cu totii, intr-un topic mai vechi, ca sunt departe de a fi un moft.
Scuze pentru off-topic. In fiecare an, fara exceptie, cel putin de cand sunt eu pe forumul asta... , pe la sfarsitul lui iunie apare un topic similar.

Io-te ca anu' asta a aparut mai devreme. Prevad o vara grea. Si vanzari bune la chillere, ca omu se mai si satura pana la urma de sticle de cola de la congelator in acvariu si alte alea.

Val.
Evident ca e prea tarziu sa iti zic "nu folosi algicide".
Dar tot iti zic. Ele sunt in principiu ierbicide. Etimologia cuvantului spune tot.

O sa vezi in timp, si nu foarte mult timp, si efectul asupra plantelor. Negativ desigur. Crede-ma, am trecut prin asta. La fel si cei mai multi de pe aici. Doar ca au spus-o de atatea ori incat au obosit si ii inteleg perfect.

Solutii alternative? Pai mancatori de alge. SAE (Crossocheilus Siamensis, Creveti, Neritine etc) daca nu e vorba de o invazie.

Dar CEL mai eficace este sa cauti si sa stabilesti unui ECHILIBRU in bazin.

Ia da o cautare pe Google dupa "estimative index", sau "Tom Barr", sau ambele. Si citeste cu atentie. Nu trebuie luat neaparat ad literam, dar e o idee interesanta. Si eficace se pare.

Val.
Anubias wrote:Am avut si eu SAE care la inceput au mancat alge, pe urma s-au puturosit. Intrebarea mea este cum reusiti sa nu le dati de mancare intr-un acvariu comunitar? La cati sunt de rapizi, ei sunt primii care se-nfruptau din masa.


Observatie corecta.

Pai, simplu. Cand aveam scalari, dadeam mancarea cate putin, cat sa nu se scufunde, si cu toata viteza lor, nici SAE, nici altcineva nu se apropia de scalari cand mancau. Acum acvariul comunitar are 6 SAE si 5 ancistrusi. E ceva mai lejer sa dau mancare fara sa apuce si SAE ....

Aaaaa... Da' de fapt, de ce mai dau eu de mancare acolo?

Val.
Evident ca e bine sa eviti valorile foarte mari.

Nu vreau sa incurajez pe nimeni sa faca vreo cascadorie, dar eu am ajuns de cateva ori la valori FOARTE mari ale CO2-ului. De cateva ori am gasit si pestii in soc. E adevarat ca nu a murit nici unul dar erau vraiste.

Dar asta se intampla la valori ale CO2 de vreo 200mg/l, sau chiar mai mari, nu mai stiu exact. Tot din pataniile mele neintentionate, la valori de 90mg/l nu se inampla nimic. In afara de faptul ca testul colorimetric capata o nuanta ciudata.

De asemenea am observat si am si citit ulterior pe net, ca de fapt nu cantitatile mari de CO2 sunt periculoase ci socul de pH. Bine, asta nu inseamna ca tre sa tii pestii in sifon.

Ce vreau sa zic, in concluzie este ca pestii mei nu au patit nimic la un 40-50mg/l co2. Pestii mei fiind la vremurile respective scalari, neoni, betta, ancistrusi. In functie de ce pesti ai pe acolo, decizia finala e a ta.

Si pana la urma daca nu ai incredere, fa cum ai zis: ia-o treptat. O zi - 0,1 trepte de pH, de exemplu. N-are cum sa se intample ceva fara sa observi la timp.

Val.
Pai... nu m-am prins. Care e problema? Iti ziceam ca si eu am kH=2.

Solutia pentru suficient CO2 - am reglat controller-ul pentru un pH intre 6,35 si 6,40. Asta inseamna CO2 aprox intre 24 si 27ppm. Taman cat trebuie. Poate chiar un pic mai mult.

De ce iti e teama? De pH-ul prea mic? Iti suna prea putin pH=6,35? Intreb pentru ca si eu am avut aceeasi problema, dar m-am lamurit.

Altii au si muuuult mai mic pH-ul pentru ca asa le da Dumnezeu apa la robinet cu kH mic si nu se mai chinuie cu osmoza. Si plantele le merg beton.

Sau e "out of range" pentru controller-ul Aqua-Medic un ph de 6 si ceva? Ma indoiesc.

Eu zic sa il reglezi cum iese din calcule si vezi ce se intampla. N-ai ce sa strici. Eventual, daca ti se pare diferenta prea mare, scade-l in etape.

Val.
Scuze moderatorilor pentru postari consecutive si pentru neatentia mea.

Daca te referi strict la apa aia de osmoza pe care o lasi la imbatranit, acolo e normal. La un kh aproape zero (desi eu nu cred ca e vreodata chiar zero) apa de osmoza are o capacitate foarte mica de buffer, asa ca pH-ul o ia razna rau. Se poate si mai rau de 5,9. Asta nu inseamna ca ai o gramada de CO2 acolo. Sa nu uitam ca e un kh foarte mic si ca pH-ul e logaritmic. Mai exact formula de determinare a CO2-ului este

3 x kh x power(10,7-pH)

Ia bag-o in excel, de exemplu, sa vezi ce valori rezulta pentru un kH=0,01 sa zicem si pH 5,9. Mie imi iese 0,38ppm CO2. O nimica toata.

Val.
Interesanta intrebare si abia astept sa raspunda unul dintre elderi.

Personal cred ca formula aia care leaga kh-ul de pH si co2 inca se aplica. Din cate stiu singurele care o pot influenta ar fi sarurile de tip parte tare/parte slaba dizolvate in apa aia. Saruri care sa poate schimba balata pH-ului oarecum independent de cantitatea de co2 dizolvat.
Alt schepsis nu prea vad.

Ciudat mi se pare indicatorul ala ochiometric albastru. Asta ar insemna ca nu ai suficient CO2, ceea ce la pH=6.3 si kh 2 nu prea se explica. Poate daca ai face un refresh la reactivul ala...?! Poate o recalibrare a sondei de pH cu alti reactivi buffer ?!(stiu ca ai zis ca e calibrata deja...)

Oricum repet, abia astept un raspuns mai avizat pentru ca aceeasi metoda folosesc si eu, am cam aceleasi valori masurate, dar plantele o duc foarte bine. Singura diferenta e ca nu am nitrati si fosfati detectabili in apa. Hmmm...

Val.

P.S. Sper ca nu ai intre 5 si 10ppm nitrIti in apa aia ci ai vrut sa scrii nitrAti (NO3), nu?
Am si eu vreo 6 p-acasa. Ai tai sunt real SAE sau niste rude foarte apropiate. Zic asta pentru ca daca stai sa sapi in profunzime pe net o sa descoperi ca sunt muuuult mai multe sub-specii (sau cum s-or numi) de Crossocheilus in afara de Siamensis. Unele dintre ele foarte greu de deosebit.

Oricum, sa stii ca mai toti sunt mancatori de alge. Unii mai mult altii mai putin, dar sunt. Daca e sa ne luam dupa alimentatie se zice ca nimeni altcineva decat real-SAE nu mananca algele rosii, alea ca un puf de pensula.

Pe ai mei, ca sa ii conving sa manance alge, i-am lasat nemancati cateva zile. Dupa ce am renuntat la restul pestilor, de fapt, acum dau foarte rar mancare in acvariul ala. Tot ca observatie, eu personal nu i-am vazut sa se atinga de alga verde filamentoasa, aia luuuunga ca un par de femeie, si nici de alga verde numita pe net "staghorn", chiar daca sunt infometati. Ei incearca saracii, dar ori sunt prea naspa la gust, ori sunt prea dure ca nu au deloc spor la ele.

In rest ciugulesc mai tot timpul de pe plante cate ceva, ei stiu ce. Mananca de asemenea cu mare placere planaride (viermisorii aia care bantuie uneori prin acvarii de se intreaba lumea ce sunt) ca de altfel cam orice e comestibil.

Spor
Val.
Sandu wrote:Acuma le-ai cumparat ...


...Pai le-am cumparat, ca altele (Terralit, Volcanit) nu gasii. Vad ca altii gasira. Si chiar de curand. S-o fi terminat chiar la mine. Ma rog, poate asa a vrut Barbosu', al de sus, deh... Poate ca nu sunt, inca, pregatit pentru un fertilizant de nivelul Terralit-ului si eu nu realizez. Poate...

In rest, multumesc pentru sfaturi. Era si una dintre optiunile mele. Singura dilema a mea in asezarea asta ar fi daca stratul inert de deasupra plus stratul de Floredepot care va deveni in scurt timp inert si el nu cumva vor fi prea groase. Nu cumva va fi in cele din urma prea "departe" stratul fertil pentru plantele cu radacini mai scurte? De exemplu pentru Hemianthus Callitrichoides? Nu de alta dar plantele de tip covor reprezinta motivul principal pentru care am vrut substrat fertil si nu doar pastile/bile/stick-uri.

Aaa... ce ziceti? Bat radacinile plantelor pitice 4-5-6 cm ca sa ajunga la mancare?

Val.
Pai daca tot ai intrebat, as pune si o problema, dar nu stiu daca e potrivita pentru un topic de cumparari...

Am luat JBL Florapol 200 si Sera Floredepot.
In ideea ca Florapol-ul este de "long term" Floredepot-ul este de "initiere".

Si problema... in ce ordine sa pun straturile?
Ori... sa pun straturi sau sa amestec Florapol-ul cu juma' de cantitate din galeata de Floredepot si cu restul de cantitate de nisip pana la cat precizeaza instructiunile de la JBL?
:-/
Decisions... decisions...

Daca e chiar deplasata intrebarea aici, sau daca ar fi mai utila in alta parte, poate face un moderator un split. Daca nu, nu.

Multzam.
Val.
Problem solved. Cu compromisul ca acum am un substrat fertil bun, dar tot terci se face :-)

Va multumesc tuturor.


Val.
Pana la urma stie cineva daca Sera Floredepot e de termen lung sau de initiere? Mi se pare cam ambigua exprimarea:

"Long-term gravel substrate with growth promoter for freshwater aquariums."

si

"During the first 4 weeks sera floredepot provides the plants with everything they need in order to form strong roots and lush green leaves."

Cum ramane?
Vreau sa cumpar un fertilizant de substrat de termen lung, dar unul care sa nu sa nu fie gen "pamant" si sa se faca terci acolo, ci sa ramana granule/pietricele cum vreti sa le ziceti. De exemplu, eu pusesem ochii pe Terralit, dar nu prea mai gasesc nicaieri. Daca are careva de vanzare e prima mea optiune.

Sugestii de genul "uite-te" pe magazinul online nu ma intereseaza. Evident ca acolo am incercat prima data. N-au.

Orice alte sugestii sau solutii sunt binevenite.
Sunt oarecum grabit si stresat pentru ca trebuie sa imi refac setup-ul A.S.A.P.

Va multumesc
Val.
cristi_ionescu_79 wrote:ti-am trimsi un pm cu o oferta.

daca oferta mea nu e ok,......


Pai mai da si altora oferta aia ca n-am vazut-o la sectiunea "vanzari". Sau nu m-am uitat eu bine? Indrumati si un batran obosit, va rog...

...Altora cum as fi de exemplu eu.
Multumesc.

Val.
Ca solutie pe termen scurt, poti prepara o solutie facuta din 19 parti apa si 1 parte inalbitor de rufe (fara arome).

In solutia asta scufunzi planta si o lasi un anumit timp. Pentru Anubias merge 4 minute (testat de mine). Pentru alte plante poti sa incepi cu un minut, dar nu dau ca sigur nici un timp pentru ca nu am incercat.

Algele vor muri (desi nu vor disparea de pe planta imediat) si planta, desi va stagna un timp, isi va reveni.

Repet, asta este o solutie pe termen scurt. Daca nu umbli la conditii, algele vor aparea din nou. Ia-ti niste teste de apa si vezi ce dezechilibre ai acolo. Si citeste cu atentie ce scrie Intros ca stie el ce zice.


Spor.
Val.
Total off-topic: Pai hai cu regulamentu' ala. Si daca nu puneti vreo clauza de proprietate exclusiva, sau una de genul "fotografia sa nu mai fi fost publicata in alta parte", vedeti ca aveti deja una. Poate o ia un mod/admin si o pune unde trebuie.

On-topic: Scalarii s-au vandut. Topicul poate fi inchis.


Multumesc.
Val.
 
Forum Index » Profile for Val » Messages posted by Val
Go to:   
Powered by JForum 2.3.4 © 2012 JForum Team • Maintained by Andowson.com