Message |
|
Bine ai venit pe forum.
Plecostomus-ul se face marisor. Nu e potrivit pentru un acvariu de 30l.
Toate cele bune.
|
 |
|
Nu ar dauna aciditatea in sine, plantelor. Stiu pe cineva caruia controller-ul nu ii mai comanda electrovalva pentru avea deja un pH de 4,5 in apa de la robinet... parca. CO2-ul iarasi nu ar putea dauna plantelor daca nu folosim metode speciale de dizolvare.
La discusi nu ma bag.
Daca crezi ca ai suficient CO2 (probabil ca totusi nu prea ai  ) atunci fa un pas inapoi si vezi in ce zone ai BBA. Nu cumva in zonele in care nu ajunge suficient CO2 din cauza unei slabe circulatii a apei? Cum ar fi in apropierea substratului, zona tufelor dese de plante etc? Verifica circulatia mai intai si dupa aia mareste debitul. Si daca ajungi la asta, mareste-l cu grija la kh-ul ala.
|
 |
|
Nu arata foarte bine.
Arata ca visul de argint al oricarui plantist: acvariu plantat, cu plante frumoase si sanatoase si cu cativa discusi... Superb. Poate nu foarte natural (in sensul de biotop), dar superb.
Nitel mai ingrijit sa fi fost ca trimming si faceam apoplexie de ciuda.
Felicitari! 
|
 |
|
Green spot (si intr-o oarecare masura si BBA) dispar mai greu pentru ca prin natura lor sunt fizic mai rezistente. Oricine a incercat sa razuie GSA de pe geamuri sau sa smulga cu mana/penseta un smoc de BBA stie...
...Dar GSA vor disparea sigur la o concentratie buna si stabila de PO4. Elimina-le manual daca te deranjeaza, daca nu vor muri singure incet-incet.
cosminBM wrote:Ps Val cand mi-ai trimis solutia ai uitat sa trimiti si coasa
Ok, solutia va fi vanduta in curand cu un kit care va contine o foarfeca heavy duty si o foarfeca d-aia mare de tuns boschetii pentru cei care cresc plante cu tulpina mai groasa/rezistenta
Porcu wrote:Asa-i planta asta: e spectaculoasa in partea superioara, la baza e cheala
Nu ma pronunt in special la Eriocaulon, dar plantele cu care ne-am obisnuit sa cheleasca spre baza in mod normal, o sa vedeti ca la o fertilizare macro sustinuta, fenomenul asta va disparea. Nu pot decat sa presupun ca Barr are dreptate si nu despre lumina este vorba in propozitie ci de CO2/macro/micro...
|
 |
|
RSV wrote:ce ma enerveaza este ca trebuie sa dozez destul de multa pentru a obtine valori apropiate de cele dorite,aproximatoiv 60 ml saptamanal
Corect, solutia preparata de mine e muuuult mai concentrata decat aia. Aprox x4 la NO3, PO4 si Mg, x2 la K. Cam la limita solubilitatii sarurilor in apa. Nu fac reclama, e o realitate.
Porcu wrote:Poate incerci si Rotala macrandra mini
Eu nu sunt un fan al Rotalei macrandra, dar am fost "constrans"  sa cresc o Rotala macrandra mini si confirm ca e o planta super frumoasa. Inca sunt sceptic ca este o macrandra si presupun ca asta e doar un nume comercial...
|
 |
|
Salut Silvia. Daca nu ai teste de apa si/sau nu stii sa le faci, umple o sticla (care sa aiba un dop etans... una de juma de kil de cola, de exemplu) cu apa din acvariu pana in gura, sa nu aiba aer, pune-i bine dopul si roaga unul dintre coforumistii constanteni sa te ajute cu niste teste de apa. Din pacate eu nu te pot ajuta pentru ca nu mai fac teste demult, si nici nu prea mai am teste p-acasa. Sorry.
Dar, nu suna bine sa moara pestii din senin, mai ales neonii care nu sunt chiar niste pesti sensibili.
Si asculta sfaturile precedente, in special cel care zice sa reduci mancarea. Eu as zice o singura data pe zi, cat sa manance pestii intr-un minut. Ei nu trebuie sa manance ca noi de trei ori pe zi. Nu adultii, cel putin. Nu am vazut si nici nu cred ca a vazut cineva pesti morti de foame, in schimb intalnim adesea pesti morti din cauza unei hraniri excesive.
|
 |
|
Aia ma gandeam si eu. Suprafata apei are si ea o tensiune superficiala, nu orice bula poate sa treaca de ea si sa ajunga in aer.
Eu zic ca daca, privita de deasupra, suprafata apei nu arata ca o apa poluata, cu pelicula aia vizibila, aproape uleioasa, atunci e ok.
|
 |
|
Pai hai sa o luam sistematic.
Daca PO4 este cauza acestor alge, inseamna ca la cei care fac aditie de macro ar trebui sa fie o infloritoare crescatorie de alge. Nu vreau sa vorbesc in numele nimanui, asa ca zic despre aditia mea de macroelemente: 4ppm de PO4 pe saptamana.... ce zici? Ar fi suficient sa imi apara alge fir de par?
Come on... asta cu fosfatii care sunt cauza algelor a fost combatuta inca de la sfarsitul "erei" PMDD-ului. Nici un macroelement nu este cauza algelor. Exceptie face amoniacul, dar intr-un acvariu nu adaugam de obicei amoniac sau saruri de amoniu. Iar daca plantele merg foarte bine, vor consuma amoniacul rezultat in mod natural in acvariu, foarte repede.
Daca ai multi fosfati si prea putini nitrati (zero), asta e alta poveste, dar atunci cel mai adesea cianobacteriile vor aparea primele. Daca ai mult fosfat si putin... altceva, atunci e posibil sa ai diverse alge in functie de macroelementul care lipseste. Din observatiile mele, daca astepti suficient, apar o gramada de alge, nu numai un singur tip. Dar asta nu inseamna ca a fost din cauza fosfatilor in exces ci din cauza ca plantele au fost limitate de un nutrient care lipseste. O crestere mai lenta a plantelor va duce la varfuri ale concentratiei de amoniac si acest lucru constituie un semnal chimic pentru alge (existente in stare latenta in orice acvariu) ca e un moment bun sa emane spori care pot germina linistiti. Tot un semnal chimic in acest sens il constituie si o concentratie prea mica de CO2 sau, cel mai adesea, o concentratie inconstanta de CO2.
Nu le-am scos din burta, de aceste semnale chimice si-au dat seama unii mai destepti. Cu siguranta mai sunt si altele si multe lucruri incomplet intelese, dar ce a fost inteles, a fost ca sigur nu macroelementele in exces sunt cauza algelor.
|
 |
|
Yeee! Hai ca am inteles pana la urma. Tehnic vorbind nu e un skimmer, dar rezolva problema cu pelicula... cred.
Multumesc.
|
 |
|
Ok, ok si spuma? :-) Cred ca sunt cam greu de cap azi... 
|
 |
|
Adica sticla cu drojdie? Nu, nici un pericol.
Si aia poate exploda, daca opresti gazul in timp ce drojdia continua sa produca CO2, dar pericolul e cel mult pentru zugraveala. 
|
 |
|
Pai chiar daca nu e d-ala de care credeam eu (cu "injectie" de aer)... skimmer-ul tau cum face "spumuirea"? Nu agita la un moment dat apa, ca sa faca.... spuma? 
|
 |
|
CO2-ul ca gaz este mortal. Si efectul este aproape instantaneu.
Nu are miros si spre deosebire de monoxidul de carbon, care are un efect mai lent, CO2-ul face sa iti pierzi cunostinta si nu apuci nici sa strigi dupa ajutor. Vezi eternele stiri de prin fiecare toamna cu omu care intra in beciul unde "fierbe" mustul si acolo ramane. Intra si fra-su dupa el si acolo ramane si el. Intra si vecinul... si tot asa pana cand cineva isi da seama.
Dar... dupa o intoxicatie cu CO2 din care ai scapat cu viata iti revii destul de repede pentru ca nu formeaza cu hemoglobina un compus stabil, asa cum face CO-ul.
Cu toate astea, o instalatie de CO2 de firma nu prezinta pericol real pentru locuitorii din casa. In primul rand pentru ca e mai greu decat aerul si daca ai o scurgere masiva de gaz el se va strecura pe sub usi, spre celelalte camere.
Chiar si presupunand ca butelia se goleste toata si nu isi da nimeni seama si presupunand si ca ai o camera izolata total ,astfel incat CO2-ul nu poate "curge" spre celelalte camere si in cele din urma afara, stratul de gaz format in partea de jos a camerei (repet, daca se goleste toata butelia) va fi oricum destul de mic. (Nu mai stiu exact cat, dar daca dai un search, sigur vei gasi un topic mai vechi in care s-a discutat asta) Cel mult vor muri pisicile. :-)
Un alt pericol ar fi sa explodeze butelia, dar in istoria acestui forum se cunoaste un singur caz de acest fel si ala pentru ca stapanul s-a simtit brusc inventiv si a sudat supapa de suprapresiune.
In fine, ca sa nu mai lungesc vorba, o butelie cu revizia la zi, nu prezinta nici pericol de explozie.
Bineinteles ca exista un risc. Intotdeauna exista, indiferent la ce ne-am referi. In cazul unei instalatii profi de CO2 pentru acvariu acesta este mic, dar existent. Cam ca riscul sa iti cada un avion in cap, probabil.
Toate cele bune.
P.S. Scuze, Porc, tastezi mai repede decat mine... :-)
|
 |
|
jax wrote:ai grija totusi la dozarea macro
si eu am pornit de la 0ppm po4 acum citeva saptamini si acum e asa de mare (vreo 1 cred, diseara o sa fac testul) incit tinde sa ma invadeze BBA
BBA nu apare de la un exces de PO4 ci de la o problema in administrarea CO2-ului: prea putin, inconstant sau insuficient de uniform repartizat.
|
 |
|
Puteti reveniti on-topic. Domnul ionutzpopbr nu va mai deranja.
|
 |
|
Userul ionutzpopbr a fost banat pentru o atitudine generala negativa (ca sa ma exprim frumos) si aproape la cererea lui:
ionutzpopbr wrote:nu sunt aici pt a va impartasi din experienta mea ,si se pare ca nici nu aveti nevoie ,dar intodeauna practica ramane practica , asa ca nu doresc alceva decat sa-mi vad interesele si atat ,alceva nu se poate face aici ,orice ai spune ai mereu ocazia de a fi ironizat ,prefer sa nu mai dau curs ironiilor ,asa ca va salut si va multumesc pt timpul pierdut
Din pacate experienta lui "valoroasa" de nu mi-a venit sa cred, nu va mai fi impartasita pe acest forum:
ionutzpopbr wrote:eu cand tineam cate 3000 de scalari la 4 cm in 100 de litri voi nici nu stiati ca exista specia asta

|
 |
|
La sugestia unui coforumist voi incerca sa dezvolt un pic subiectul, venind cu alte informatii, care desi raman la nivel teoretic, se apropie intr-un fel de aria DIY.
Alte modele de testere vizuale
Se poate face un tester vizual, fix pe principiul celor prezentate mai sus, (cele clasice) inlocuind "buzunarul" de aer care face legatura intre apa din acvariu si solutia din tester cu o folie impermeabila la lichide dar permebila pentru gaze. Presupun ca exista deja pe piata acest model constructiv, dar pentru ca nu am vazut niciodata personal asa ceva, nu dau ca sigura informatia. Oricum, cu siguranta este posibil.
Cum?
Pai majoritatea foliilor de plastic (alea carora parintii nostri le ziceau generic "celofan") prezinta calitatea de a fi impermeabile pentru apa dar permeabile pentru gaze.
Avantaje
Inlocuind buzunarul de aer cu folia permeabila gazelor, se micsoreaza timpul de raspuns al testerului inlaturand astfel unul dintre marile lui dezavantaje: acela ca trebuie sa astepti cateva ore bune pana sa obtii un rezultat concludent. Gazul (CO2-ul in cazul nostru) nu mai trebuie sa treaca in spatiul liber dintre lichide, pentru a se dizolva apoi din nou in solutia din tester. El trece prin porii foliei permeabile, intr-un mod asemanator cu osmoza lichidelor, daca vreti, si se dizolva direct in solutia din tester. Cu cat suprafata foliei este mai mare si cantitatea de solutie de kh=4 din tester mai mica (logic), cu atat mai repede va indica testerul o valoare corecta a CO2-ului.
Posibile extinderi
Nu va inchipuiti ca urmatoarele randuri le-am scos din capul meu, pentru ca nu sunt (re)inventatorul rotii.
Pornind de la modelul cu membrana in loc de "buzunarul" cu aer se poate construi o scula electronica, pornind de la un controller de pH, care sa indice exact cantitatea de CO2 dizolvata in apa, oarecum independent de pH-ul apei din acvariu. S-ar putea "inveli" sonda de pH cu o folie permeabila la gaze, iar spatiul care ramane intre folie si sticla sondei se umple cu solutie standard kh=4 (sau orice kh cunoscut). Daca ne gandim la testerele vizuale pe care le stim cu totii, se inlocuieste buzunarul de aer cu membrana permeabila si reactivul din tester cu sonda de pH. Astfel ansamblul sonda+pH controller se transforma intr-un indicator/controller de CO2 mult mai exact decat solutia din tester la care trebuia sa judecam noi, ochiometric, culoarea.
Marele dezavantaj al acestui dispozitiv ramane insa viteza lui de reactie. O sonda de pH iti va indica aproape instantaneu pH-ul apei, in timp ce dispozitivul pentru CO2 va avea nevoie de timp pentru a indica o concentratie corecta, din cauza vitezei, totusi relativ mici, cu care gazul trece prin membrana si se dizolva in solutia din jurul sondei de pH.
La fel ca si in cazul testerelor cu folie in loc de aer, cu cat membrana are o suprafata mai mare si cu cat cantitatea de solutie KH=4 este mai mica, cu atat viteza de reactie a dispozitivului va fi mai mare.
Dezavantaje
Viteza de reactie a dispozitivului va fi mult mai mica decat a unei sonde de pH "in pielea goala", desi mult mai mare decat a testerului colorimetric. Daca viteza de reactie este prea mica, ai mari sanse ca ansambulu sonda-controller-electrovalva sa reactioneze intarziat la modificarile concentratiei de CO2, astfel incat va rata intotdeauna atat momentul cand ar trebui sa porneasca, cat si momentul cand ar trebui sa opreasca CO2-ul. Daca aceasta viteza nu se poate aduce in parametri rezonabili, toata teoria de mai sus devine inutila.
Un alt dezavantaj este ca membrana permeabila la gaze se poate colmata din cauza biofilmului de bacterii care se depune vrand-nevrand pe cam tot ce e in acvariu. Membrana va deveni in scurt timp complet impermeabila compromitand astfel buna functionare a sondei. O solutie ar putea fi curatarea periodica am membranei...
Pe principiul, orice idee buna ti-ar veni, cel mai probabil i-a venit altuia cu mult timp inaintea ta, evident ca s-au gandit la asta si niste oameni intreprinzatori si cu posibilitati. A iesit asa ceva.
Sper sa foloseasca aceste informatii cuiva.
Toate cele bune.
|
 |
|
Poate fi din cauza unei mai mari incarcaturi organice.
Ca de exemplu un filtru nespalat la timp, un substrat ne aspirat sau colmatat, prea multa mancare data pestilor...
Nu neaparat fix unul dintre aceste motive, dar probabil unul asemanator.
Radu zice bine, pelicula se poate inlatura punand pe suprafata apei cate un servetel si dupa ce se imbiba (aproape instantaneu) il iei de acolo pe cat posibil fara sa il storci. Totusi un skimmer iti va afecta sesizabil cantitatea de CO2 pe care o pierde apa prin schimbul de gaze. Deci iti va afecta concentratia de CO2 din apa... Nu bun!
|
 |
|
Nu ca a zis nimeni ca nu se poate.
Dar asta nu inseamna ca asa e bine si ca era un sfat de dat si altora, sau ca puii de scalar se simteau bine in conditiile alea.
Daca tot ai zis si ai pus poza aia, poate ne zici cat timp au trait puii de scalar in conditiile alea si ce schimburi de apa faceai (si la cat timp).
Am asa o presimtire ca te apropiai sau depaseai 100% zilnic daca crescatoria a functionat mai mult timp... Poate un schimb de apa la picatura?
...Ca sa inteleaga lumea despre ce era vorba.
Ca alminteri, daca stau sa ma gandesc, mi s-ar parea cam mult. Ar veni 30 de pesti per litru de apa.... Cred ca pana si la transport se pune mai multa apa... Mult mai multa apa.
Toate cele bune.
P.S. Mi-am permis sa iti editez linkul. Pusesei thumbnail-ul care era si mai mic decat poza....
|
 |
|
Intrebarea mea avea un scop. Nu uita ca fosfatii au capacitate de buffer. Intr-o oarecare masura e normal sa scada mai greu pH-ul.
|
 |
|
|
|