Nu cred ca foloseste. Desi atat de simplu si efectiv, orice reef junkie care se respecta are:
1. un skimmer ca aruncatoarele de grenade sau daca nu au skilluri DIY macar un cone skimmer
2. reactoare peste reactoare peste reactoare
3. cel putin patru pompe de dozat macro/microelemente si ALK
4. metal halide pentru lumina. Desi acum au aparut leduri tot mai puternice, "nu e acelasi lucru"
5. Refugium separat de sump
6. Fish room cu acvarii de carantina pentru pesti si corali
7. Instalatie RO-DI, bidoane masive de depozitat apa ro si apa sarata, instalatii automate pentru top-up si semiautomate pentru schimburi de apa.
8. Casa se construieste in jurul acvariului, daca exista garaj, nu e loc de masina
9. Daca sotia nu este de acord cu toate de mai sus, se gaseste una care e. Sau mai bine fara una, de ce sa risti? Plus ca scapi de o cheltuiala in plus.
Cred ca Dragos a ajuns la statut de reef junkie, eu sunt proaspat promovat din tank dabbler in reef enthusiast. (zic asta in cazul in care citeste sotia. Si nu am de gand sa imi fac inca un acvariu )
Buna. PO4 trebuie sa fie in zona 0.01, e nevoie de un pic pentru corali. Foloseste o cantitate mai mare de RowaPhos sau alt GFO pana cand il scazi. Nu cred ca e la fel de complicat sau ca dureaza la fel de mult ca la NO3.
Orice material calcaros poros cu pori suficient de mari va asigura o colonizare bacteriana de calitate. Au la cascada Niagara un acvariu care foloseste la filtrare exclusiv niste caramizi de mediu poros, se gasesc si de cumparat.
www.cermedia.com/marinepure.php
Cu blocurile asta in sump poti construi acvarii cu aquascape minimalist, in care vezi in display doar coralii si substrat doar pentru fixarea lor.
Beananimal recomanda lipsa unui pieptene cu un overflow coast-to-coast (CTC) pentru un skimat de suprafata cat mai amplu. Desigur, asa pierzi si chestii in overflow.
Eu nu cred ca as putea face ca un acvariu sa fie perfect la nivel si asta s-ar vedea la overflow.
Am uitat sa spun ca ieri mi-am facut curaj sa pun un MP10 in acvariu, il aveam cumparat de vreo doua luni dar am obiceiul sa nu mai fac nimic in graba, sa gandesc pe indelete sa nu-mi para rau mai tarziu.
L-am pus in reef crest mode pe la 40% cu night mode de la 20:30 (night mode e flow constant la 50% din valoarea maxima a modului utilizat ziua).
Deja sps s-au umflat, poate ca e si planctonul, dar toata lumea spune ca dupa ce pun o pompa Vortech constata o expansiune considerabil mai mare a polipilor LPS.
Ce nu-mi convine e ca se aude motorul in fundal.
Adaug 5 mls pe saptamana dupa ce schimb apa, las cateva ore filtrarea mecanica oprita ca sa fie tot planctonul consumat de corali si filter feeders si repornesc filtrarea mecanica cand e apa clara. Tu nu cred ca poti opri filtrarea ca e singura ta sursa de circulatie.
A doua zi cand toata lumea e satula si umflata fac filmul bisaptamanal care ajunge pe youtube si poze care ajung pe dropbox si pe storage de retea (NAS). Asa imi documentez cel mai bine evolutia acvariului, nu am nevoie sa scriu cand am introdus ceva si cand am curatat/golit cupa skimmerului. Si pot investiga retrospectiv cand am o problema ca sa aflu cand au inceput lucrurile sa devina maro.
Azi m-am jucat cu camera si am facut un filmulet (full HD fireste) cu imprastierea luminii in recif din diverse surse. Am tras concluzia ca tocmai noile Euphyllia sunt intre lumini si poate ca nu primesc suficienta lumina. Opacifierea apei este realizata cu plancton.
Ideea cu suprafetele varabile la fante mi-a venit din designul la sumpurile inteligente unde daca se colmateaza ciorapul de pe return exista spatiu la un nivel superior pentru ca apa sa scurt-circuiteze fara sa inunde, un fel de failsafe.
Cand vine vorba de inundatii, e bine sa presupui ca daca ceva poate merge rau, va merge rau. Asa a aparut sistemul lui Beananimal.
Tocmai am realizat ca e imposibil sa realizezi cascada pe care ti-o doresti. Ai nevoie fie de flow mult mai mare in pompa de retur sau de un numar mai mic de fante intre dinti, ceea ce ar face setup-ul unsafe.
Poti face un compromis modificand inaltimea deshizaturilor, poti face asta definitiv/temporar cu niste putty de culoarea coralinei, fixat prin partea camerei ca sa arate ok in acvariu. La mijloc lasi fanta completa si urci treptat cu latura de jos a fantei pentru fantele din ce in ce mai laterale. Astfel, daca debitul e prea mare si apare tendinta de crestere a apei in display, va ajunge la o inaltime unde sunt mai multe fante deschise. Apoi te joci din nivelul apei. Cred ca senzorul de top up va trebui sa citeasca nivelul din display.
Daca nu-ti place sau nu merge, putty-ul intarit se poate desprinde prin presiune prin fanta dinspre display cu o surubelnita.
De la piatra uscata ai coralinele. Intrucat e schelet de coral contemporan, carbonatul de calciu este intr-o forma mult mai pura. Asta mentine alcalinitatea mai bine si coralinele se bucura de asta. Desigur, fara o lumina de calitate nu s-ar acoperi piatra de coraline.
Eu am in cub piatra complet rosie in zonele unde este expusa la lumina. Din fericire, am doua specii de coraline, una purpurie si una rosu inchis. Fac niste contraste foarte faine. In acvariul fiicamii am insamantat cu un tub pe care mi-a crescut coralina pe toata suprafata. Hermitii au venit cu cel de-al doilea tip de coraline pe cochillii. Am o acoperire de 10-15%. Am constatat ca nu se formeaza coralinele pe piatra alba. Dintai piatra se acopera cu alge verzi de tipul celor care cresc pe geam. Deci secventa e alb -> verde -> mov.
M-am mai gandit si cred ca nu ar trebui sa-ti pese prea tare de filmul acela atat timp cat totul este fericit. Oxigen ai din skimmer. Pierzi probabil ceva lumina. Dar daca schimbi fluxul cu inca o pompa, o sa enervezi anemonele si vor incepe sa bantuie. Alta idee legata de silencer: scoate airline-ul in cabinet. Faci o bucla inalta sa nu risti sa curga apa din display cand nu merge skimmerul sau pui o valva (din experienta nu sunt prea fiabile insa).
Cred ca am zone anaerobe, tocmai am curatat mediile si pe punga de BioNitratEx era pelicula neagra de H2S pe anumite zone. Nu e prima data cand gasesc asta, la inceput m-am speriat pentru ca eu am invatat ca mirosul de ou stricat in acvariu marin = big trouble = toxic tank syndrome, dar cum toate sunt happy si NO3 <1 de mai mult de un an de cand folosesc mediul JBL, am zis sa nu-mi bat capul. Vorba ceea: nu repara ceva ce merge.
Am vrut sa zic LPH, mi se parea mie ca e ca nu suna ok, dar ma grabeam sa ma duc la magazin sa-mi iau niste LPS si mai ales o Tridacna derasa Azi au inchis mai devreme cu o ora, m-am intrors cu buza umflata.
Am si o poza facuta azi special pentru koala, pe cand faceam poze la corali in timpul schimbului de apa, sper sa aprecieze (smell not included).
Mie imi place Maroon cu dungi galbene.
Iar din designer clowns, Lightning Maroon e in topul preferintelor. Un pattern bad ass pentru un clown bad ass.
Legat de flow, poti pune o pompa in prima camera care sa intoarca o parte prin peretele primei camere. Sau poti incerca varianta cu skimmerul de suprafata de la Eheim (skim 350) in prima camera. Ideal este ca acel film sa ajunga la intake-ul skimmerului. Eu am cam acelasi sistem de filtrare la cub si cam aceeasi problema cu filmul de suprafata, dar nu mi-am batut capul pentru ca pompele mele sparg suprafata apei in mod continuu. Alta diferenta e ca la mine debitul prin camerele de filtrare este foarte scazut, sub 200 LPS. Ceea ce forteaza ca ce e inainte de skimmer sa migreze spre metabolism anaerob. Probabil asa se realizeaza denitrificarea.
O alta varianta mai lenesa e sa incepi sa dozezi Waste Away, care iti mananca toate filmele si toti nutrientii si iti face sistemul ultra low in nutrienti fara sa tii poporul la dieta.