[Logo www.acvariu.ro]

Acvariu.ro - forum - Cea dintai comunitate a acvaristilor
  [Search] Search   [Recent Topics] Recent Topics   [Hottest Topics] Hottest Topics   [Top Downloads] Top Downloads   [Members] Member Listing   [Groups] acvariu.ro 
[Register] Register / 
[Login] Login 
Messages posted by: Lucian
Forum Index » Profile for Lucian » Messages posted by Lucian
Message
Parerea mea este ca invata HC-ul sa se tunda singur
Felicitari! Degaja sanatate
Arhitectul wrote:Multumesc pentru raspunsuri !

Canistra trebuie sa fie musai de inox ? Sau poate sa fie una de la un filtru JBL de exemplu la care nu folosesc pompa lui ci adaptez una cu debit mult mai mic. E cumva sub presiune canistra respectiva ? Si mediile filtrante la ce interval se schimba ? (macar oriectativ)

Am gasit si ceva de cumparat http://www.filtre-apa-pura.ro/index.php?pag=10&id_produs=240&title_categ=Statie%20eliminare%20nitriti%20nitrati%20%28azotati-NO3%29&id_categ=51&id_categ=51&pag_title=Statie%20eliminare%20nitriti%20nitrati%20%28azotati-NO3%29

Nu stiu daca face ce trebuie ...

Numai bine !

Aia face ce trebuie adica pentrui ce a fost facuta, numai ca a fost facuta pentru alte aplicatii decat acvaristica. Este un filtru chimic pe baza de rasini schimbatoare de ioni

S-a vorbit de debit mic pentru ca debitul este cel mai la indemana pentru explicatii. Propriu-zis este vorba de viteza de deplasare a apei prin mediul filtrant (care este direct proportionala cu debitul Q=VxS). Am facut aceasta precizare pentru a scoate in evidenta o caracteristica a unui filtru de care sa tineti cont: diametrul filtrului (suprafata daca are alta forma decat circulara). Cu cat este mai mare, cu atat viteza de curgere este mai mica (la acelasi debit). O alta caracteristica este cantitatea materialului filtrant (ca la toate filtrele) - cu cat este mai mare cu atat suprafata de contact cu apa este mai mare si creste randamentul. Si nu in ultimul rand materialul: nu, canistra nu este nevoie sa fie din inox.
dorulet_stancu wrote:intrebarea mea este cum trebuie sa procedez cu apa pe care o scot din acvariu. Adica cum fac sa se pastreze apa la acelas nivel in acvariu fara sa varieze indiferent de cat de multa sau putina bag?

Trebuie sa ai un sistem de prea-plin care sa asigure scurgerea unui debit cam de 2 ori debitul maxim pe care il poti da prin sistemul de aductiune de apa. Sunt mai multe solutii dintre care cea mai utilizata in ape dulci este gaurirea acvariului si crearea unui circuit de scurgere la canalizare de acolo (asta in doua cuvinte pentru ca si aici sunt cateva lucruri de rezolvat). Un alt sistem este de a atasa la acvariu un alt recipient, intre acvariu si recipient se pune un sistem de conducte full amorsate care sa asigure acelasi nivel (vase comunicante) si in acel recipient se face prea-plinul propriu-zis (asta tot in doua cuvinte ). Acest sistem pare mai facil pentru ca nu mai gauresti sticla bazinului dar prezinta pericolul de a se dezamorsa si pentru asta trebuie sa mai faci niste artificii. Vezi ca tocmai se discuta la Atelier DIY despre Sisteme de schimb de apa la picatura si un alt material foarte bine facut Sistem overflow Bean animal.
Arhitectul wrote:Salut Lucian !
Nu stiu daca esti aceeasi persoana care a scris articolul http://www.acvariu.ro/generalitati/-/asset_publisher/uA9v/content/15819?redirect=%2Fgeneralitati Daca da Felicitari !

Exact asta a fost graficul care mi-a dat de gandit. Eu am NO3 la peste 100. Trebuie sa schimb apa in timpul ciclarii pentru a ajunge la 50 chiar daca NO2 nu a ajuns la zero ? Sau astept pana la sfarsit cand va ajunge si NO2 la valori minime si fac atunci schimburi de apa pana scade NO3 la valori suportabile de catre pesti.
Multumesc !
Later Edit:
La mine amoniacul a ajuns la zero in 5 zile - am mai completat pana la 2-3 mg/l (cum mi-a spus Dragos) dar vad ca amoniacul scade foarte repede. (o sa mai adaug zilnic cate foarte putin sa nu ajunga la zero) NO2-ul insa este la valori mari (este peste scala de test la picatura) Undeva intre 10 si 5 mg/l.

Eu am scris acel articol pentru ca ma saturasem de cate intrebari primeam pe aceasta tema si am spus sa avem un punct de plecare in discutii multumesc...
Dragos te-a sfatuit corect sa nu faci schimb de apa daca nu ai pesti in acvariu. Daca te uiti si in graficul de mai sus bacteriile nitrobacter sunt mai fitoase si se inmultesc mai greu. Poti sa ajuti un pic procesul printr-o oxigenare mai puternica (indreptat pompa sa faca valuri la suprafata apei) sau prin introducerea de culturi de bacterii - sunt in comert mai multe produse de acest gen, de la unele mai ieftine pana la fiole mai scumpe.
bitanu wrote:... O prima concluzie: au disparut suspensiile din apa cam dupa primele 24 de ore. Pe bune!
Dar, de astea (de suspensii in masa apei), cred ca puteam sa scap si cu un cartus cu sita fina bagat in acesta carcasa de filtru dar fara by-pass, cu o spalare a sitei saptamanal, sau cu metoda cea veche (care ma cam omoara cu zile umblatul repetat prin cele doua filtre externe detinute), si anume cea cu perlon.

Interesanta concluzia. Hmm.... ce actiune foarte rapida. Te rugam sa ne mai dai, din cand in cand, niste info despre evolutie/concluzii.
koala wrote:
Lucian wrote: m-ai spart
Bah barboase, asta e de bine?... sau de rau?

da cine crezi ca a avut timp sa studieze materialele alea printre intalniri, sedinte si alergaturile de rigoare de la firma
m-ai spart
O vorba buna iti dau eu - continua pentru ca este foarte ok ceea ce faci tu :OK:
Vedeti ca acel calculator face un calcul de genul: Se da un acvariu de 400 litri de apa care azi are 50ppm NO3 si zilnic se adauga inca 5ppm de CO3 din mancare, descompunere plante, pipi/caca pesti, etc. Cat trebuie sa schimb zilnic ca sa ajung la 15ppm si sa se mentina acolo.
In practica (CALINDAN si altii au alta problema) cata apa trebuie sa schimb zilnic astfel incat sa respect constanta universala "schimb 50% apa pe saptamana". Asa cum am mai spus prin alt post calculul se face asa - se introduce o cantitate dubla fata de cantitatea pe care o vrem schimbata (daca vrem sa schimbam 100 litri trebuie sa introducem 200 litri)
- Volum apa bazin = Vb (litri)
- Debit apa necesar = Dn (litri/minut)
Dn=Vb/7/24/60/2*2 litri/minut - rezultatul va fi debitul de apa care trebuie adaugat prin instalatia de schimbat la picatura astfel incat dupa o saptamana sa stim ca am schimbat 50% din volumul acvariului.
Pentru cazul teoretic dat de 400l, debitul trebuie sa fie de 0.04 l/ora=40 ml/minut
Am facut calculul pe minut pentru ca asa se poate calibra cat mai facil debitul unei instalatii.
CALINDAN wrote:Salut.
Sincer sa fiu ma gandeam si eu de ceva vreme la o treaba de genul asta,mai ales ca acvariu(in viitorul apropiat acvariile) sunt pe peretele comun cu baia,numai ca pentru scurgere as fi pus tot un furtun.Cam cati litri de apa se pot schimba intr-o zi,sau mai bine zis care e valoarea minima si care este cea maxima?

Se poate utiliza si furtun. Recomand furtunele de 1" pentru refulare pompe (au o sirma in spirala care impiedica sa se stranguleze furtunul).
Nu exista un minim sau un maxim, schimbi cat vrei in fucntie de ce doresti. Se poate schimba si 200% real pe zi dar atentie la temperatura. Crescatorii de discusi stiu asta.
Nu stiu cum este la interior filtrul tau dar in general acele sertare, in afara de suport pentru materialul filtrant, mai au rolul de a directiona fluxul de apa prin filtru: este trimisa la fundul canistrei de unde parcurge toate mediile de filtrare si dupa iese din filtru.
Recomandarea mea: poti sa schimbi orice material de filtrare, dar lasa sertarele.
koala wrote:Parca era ieri... venisem la tine cu paiele alea si mi te laudai cu noua (pe atunci) ta realizare: "Picaturi de apa" .Esti dat 'reaku ...

O sa pun diseara o poza cu filtrul ala. O sa vezi ca si acum mai are compartimentul cu paie...
viulian wrote:Bravo oricum, e nevoie de un pic de ..... hotarare ca sa-ti gauresti toti peretii casei, si interior si exterior.

Nu gauritul peretilor a fost o problema ci convingerea sefului de stat major iar dupa prima inundatie
viulian wrote:Si nu am priceput care e treaba cu subsolul, de ce a fost mai la indemana subsolul si iesitul pe fatada blocului, decat inca un perete gaurit din dormitor in baie de exemplu ? Ca teoretic, langa un dormitor, undeva aproape, trebuie sa existe si o baie

Teoretic da, practic nu Am spus cum a decurs aducerea apei curente. Scurgerea ar fi trebuit sa parcurga acelasi traseu, dar... cu o teava de 1", cu o panta de 35 (parca). Ori deabia am "ascuns" cat de cat furtunul de presiune, cum as fi putut sa ascund teava de scurgere? Mai jos schita de amplasament al apartamentului ca sa se inteleaga de ce a trebuit sa recurg la asta. Sunt situatii in care pentru a realiza ceva trebuie sa te chinuiesti un pic, dar si dupa... bucuria lucrului implinit si facut de manutele tale este nemasurata si merita efortul
Cu albastru traseul de apa sub presiune de la baie si cu maro traseul de scurgere.
Mai jos ai o poza din articolul meu despre Ciclul azotului in care regasesti perioadele de timp in care incep sa se formeze coloniile de bacterii.
image
Se observa ca odata cu marirea coloniei de bacterii scade concentratia de amoniac si respectiv nitriti. Nitratii sunt cei care sunt scosi prin schimb de apa.
Daca ciclarea o faci fara pesti nu trebuie facut schimbul de apa decat foarte rar pentru a lasa o concentratie mare de amoniac si nitriti care sa alimenteze coloniile de bacterii :OK:
Si o poza cu compartimentele tehnice de sub acvariu - inca neterminate si in reamenajari
Alex.B wrote:Acum am trecut pe gama Easy Life, gama completa.

Iarna asta se poarta EL Si eu am inceput sa le testez. Sustin propunerea lui Sandu sa deschizi un topic dedicat. O sa vin si eu cu rezultatele observatiilor mele, dar acvariul meu fiind unul nou unele observatii pot sa fie denaturate din aceasta cauza. Am incercat sa compensez asta prin umplerea cu plante a bazinului la refuz (si am mai pus si multi pesti, printre care 30 de Xifo rosii care mananca la greu). De asemenea pentru doritori o sa pun un fisier Excel in care poti sa faci calcule de targhet, dozaj calculat (ml si ppm), dozaj pus efectiv si rezultate.
Si pentru ca eu tot spun la toata lumea ca "pozele vorbeste si nu ne minteste" continuam cu cateva poze care sunt apropiate subiectului si pot ajuta mai mult decat 'jde mii de cuvinte.
O poza cu scurgerea si robinetul de reglaj al debitului. Profit de aceasta poza ca sa exemplific ca lenea poate aduce cateodata si realizari elegante Va spuneam ca instalatia de schimb la picatura a aparut pentru ca dupa cateva luni de carat galeti cu apa puteam sa ma inchei la sireturi fara sa ma aplec Am facut instalatia, dar am descoperit ca de carat nu am scapat de tot. Substratul trebuie aspirat, curatat... Drept urmare am adaugat un Teu la scurgere, am facut un sifon pentru a nu se intoarce mirosul de la subsol Udin cateva coturi am facut o portiune din traseu care este plin cu apa tot timpul) si cu o bucata de teava terminata cu un dop am realizat o scurgere langa bazin. De atunci capatul furtunului cu care fac curatenia in acvariu se duce la aceasta scurgere si nu in galeata NU, nu din cauza asta m-am ingrasat ci pentru ca m-am lasat de fumat
Am pus si cateva poze care sa sustina utilitatea filtrelor. In ele se vede filtrul de 5 microni care a fost scos dupa 1 an de functionare non-stop...
In pozele de mai jos se observa ansamblul de reglaj al debitului in noua conceptie.
Intrarea se face intr-o piesa in Y. Pe o ramura am pus un robinet de colt alimentare vas toaleta si un niplu cuplaj rapid pentru furtune de udat gradina. Cu el cuplez un furtun de 1/2" si am debit maxim la operatiuni de spalare bazin, etc.
Pe cealalta ramura a Y-ului este un reductor de presiune Gardena Filtru reductor de presiune 1000 care costa ~35 lei. El reduce presiunea la 1.5 bari de la presiunea retelei de max 6 bar. In el se continua cu un robinet de colt alimentare vas toaleta cu ventilul pe con. De acolo pleaca un furtun alimentar de 8mm pana la bazin unde se termina cu un picurator gardena (am povestit in postul trecut istoria lui si in noile conditii el poate lipsi).
Tot acest ansamblu a fost prins pe o bucata de PAL care a fost prinsa pe laterala suportului acvariului astfel incat sa fie ascuns dar foarte usor de actionat avand sub control vizual capatul furtunului din bazin.
Pentru comparatie am pus si o poza cu vechiul montaj.
Unul din colegii de pe forum mi-a pus pe PM mai multe intrebari referitoare la realizarea practica a schimbului de apa la picatura. Am spus ca poate fi interesant un topic dedicat subiectului.
Am facut multe teste acum mai bine de 10 ani pe cand aveam discusi si "lenea" imi spunea ca 5-10 galeti pe zi ameninta placerea. Cele mai mari probleme le-am avut cu utilitatile: apa curenta si scurgerea. Cu apa am rezolvat cu un furtun de uz alimentar pentru presiune nominala PN64 si presiune de testare ~100 bar> acesta pleaca din baie, trece prin 2 camere si un balcon pana sa ajunga in dormitorul unde se afla bazinul (4 pereti gauriti). Cu ocazia asta am rezolvat si apa curenta in gradina din balcon, respectiv in gradina din spatele blocului (stau la parter). O sa revenim imediat la alimentarea cu apa...
Mai greu a fost cu scurgerea. Primele teste facute au fost cu scurgere din furtun de 16mm care "deversa" in gradina si un sifon bricolat de mine in graba. Toate mergeau bine ziua, dar a venit noaptea... m-am sculat ca tot omul in noapte, am pasit alaturi de pat si am simtit o cum picioarele mi se scufunda in apa si fac pleosc, pleosc. M-am trezit brusc. Cu ocazia asta am testat cata apa poate sa absoarba parchetul din acel dormitor si hol. Studiind problema am vazut unde gresisem... Dupa multe alte teste am ajuns la concluzia ca prea-plinul, clasic deja acum, cu gaura in peretele lateral, de 1" si acoperit cu o sita. Drept care am cumparat carote dismantate si am gaurit acvariu (pe jumatate golit si cu discusii in el). Scurgerea dupa asta a plecat pe tevi normale de scurgere apa menajera de 1". Am iesit din balcon afara am coborat pana la o fereastra spre subsol, prin subsol am tras vreo 20m de furtun gofrat pentru instalatii electrice pana la o scurgere... Partea de afara am izolat-o foarte bine pentru a nu avea probleme iarna. Aceasta tehnica am aplicat-o la inca 2 persoane care nu erau ca mine la parter ci unul la etajul 1 si altul la etajul 3 Au izolat superbine si au prins totul de fatada blocului pana la intrarea la subsol... Cei mai fericiti sunt cei care au in spatele bazinului o camera cu utilitati (baie/bucatarie).
Pe atunci nu am avut rezolvare cu apa sub presiune si am facut pe balcon un bazin de ~120l care a fost suspendat pe niste console la 1.5m inaltime. L-am gaurit si am fixat un ventil de la bazinele de WC Acesta imi realiza problema cu nivelul minim-maxim din bazinul tampon. Am regasit in album niste poze de pe atunci:
image
Acest bazin imi asigura si o apa "decantata" si aerata. In fata bazinului tampon am pus o baterie de doua filtre de 10", unul cu filtrare mecanica si altul cu filtru din carbune activ.
Din acest bazin pleca un furtun de 4mm la bazin, unde reglam debitul cu un picurator Gardena (vedeti poza de mai jos) pentru ca presiunea era foarte mica - diferenta de nivel dintre bazinul tampon si acvariu era de max 1m . (ca sa fac poza am desprins suportul furtunului care era prins cu silicon de peretele acvariului si se poate observa anii care au trecut peste el
Am renuntat la bazinul tampon si acum alimentez direct din filtre. Singurul robinet cu care am putut regla cat de cat debitul, astfel incat sa ajung "la picatura", a fost un robinet de vas toaleta cu ventilul pe con. Sunt mai multe variante care pe afara arata la fel, insa in interior, constructiv, difera foarte mult. Unele sunt cu ventil de cauciuc, altele cu O-ring si in sfarsit versiunea castigatoare cele pe con. Am functionat asa mai mult de 8 ani, deci sistemul este fiabil...
Acum, ca m-am apucat sa imbunatatesc cam tot ce am in jurul bazinului, am refacut si acest montaj...
In mod cert nu se potriveste cu gresia

Sfatul meu este sa o iei pe prima (din care, prin taieri succesive, poti sa scoti ceva semanator cu prima). Sub deviza "Vazand si taiand" ajungi la varianta cea mai buna cu ansamblul
Ce as schimba acum daca l-as face din nou pentru a fi si mai usor de utilizat in operatiunile de zi cu zi
1. cele doua parti din care se compune partea superioara le-as redimensiona in sensul in care partea din fata (rabatabila) si la care umblii tot timpul sa fie mai lata (cat sa cuprinda inca un neon)
2. as pune pe balama partea din fata (sa nu fie solidara cu partea superioara) - vezi desen
3. as folosi alt material, nu lemn neuscat
4. as calcula sa incapa un dozator de mancare sub capac

Mai jos este schita:
 
Forum Index » Profile for Lucian » Messages posted by Lucian
Go to:   
Powered by JForum 2.3.4 © 2012 JForum Team • Maintained by Andowson.com