Message |
|
Bun! Deci pelicula de la suprafata ar trebui sa se rezolve cu pompele si cu skimmerul. Pentru alge: la schimbul de apa, scoti piatra care are alge si o speli in apa scoasa din acvariu cu o periuta de dinti (noua) incat sa scoti alga de pe ea, apoi o bagi inapoi, asa exporti fosfatii si nu pierzi bacteriile. Daca ai 110l in acvariu as face un schimb saptamanal de 20l. Uite aici o discutie pe forum despre apa distilata http://www.acvariu.ro/forum/posts/list/2212.page, un user puncteaza ca apa se distileaza folosind o instalatie de cupru, dupa cum stii in acvariu nu e ok sa ai cupru care e toxic pentru foarte multe vietuitoare. Nu stiu daca asta e problema dar poate e bine sa iei si un test de cupru. Testeaza si apa noua dupa ce se amesteca sare ca sa vezi ce valori de Kh, Ca si Mg iti baga in acvariu, ar trebui sa fie un pic mai mari decat ai tu in acvariu dar testeaza si No3 si Po4 sau ce alte teste mai ai ca sa fii sigur ca sunt 0. La cel mic (100L) am avut probleme cu Kh-ul si Ca si nu stiam de ce, pe vremea aia nu vedeam necesar sa iau o galeata de sare asa ca o luam la kg si o tineam in punga, am descoperit ca i se schimbau parametrii (probabil de la interactiunea cu aerul) si asa am ales sa iau o galeata, am reglat Kh-ul usor cu un praf de la Grotech (nu mai stiu cum se numeste dar caut sa iti spun daca e nevoie) incat sa ajunga la 8 iar Ca la 430 si de atunci cu un schimb de apa saptamanal de 20l care imi baga un kh de 10 si Ca 460-480, am reusit sa tin totul constant doar din sare. Eu folosesc sare Grotech. Tu nu ai mari consumatori asa ca ar trebui sa poti tine sub control din sare. La fel de important este si sa tii parametrii constanti, variatiile rapide pot duce la pierderea coralilor de orice fel, cand cresti orice parametru cresterea trebuie sa se faca treptat pe zile. Cand ai schimbat sarea? Foarte multa lume are probleme dupa schimbarea sarii, mai ales daca au parametrii foarte diferiti. Spre exemplu RedSea (la testele mele pentru 1,025 salinitate) are un Kh de 12-14 si Ca 500, nu am testat Aquaforest dar o poti face tu, fa si pentru RedSea daca mai ai, Grotech are kh 10, Ca 450, Mg 1320.
|
 |
|
Buna!
-Flow-ul trebuie sa fie tot timpul orientat oarecum spre suprafata apei incat sa "sparga" suprafata si asta ar ajuta cu pelicula, teoretic ar trebui sa o impinga spre overflow. Acum problema este ca eu nu am nicio idee cum arata acavriul tau si sistemul de filtrare si atunci nu stiu daca nimeresc prea bine solutia.
Ca si cauze ale peliculei ma gandesc la apa murdara (in cazul in care s-au descompus coralii pe acolo probabil ti-au ridicat NO3) sau pur si simplu daca suprafata apei nu se misca, se depune praful iar oxigenarea este foarte scazuta (oxigenul putin duce de obicei la pierderea pestilor inaintea coralilor)
- Multe probleme pot fi si legate de vechile T5-uri dar trebuie sa ai grija si la regimul de lumina. Si eu am mers cu T5-urile din dotare si nu am putut tine euphyllia pana le-am inlocuit cu ATI insa candy cane-ul a rezistat eroic inca de la inceputul bazinului, deci nu as da foarte mult vina pe ele.
Nu stiu daca lampa are posibilitatea sa aprinda separat cate un neon, in cazul in care poate: tine albul (Coral Plus) cam 8 ore aprins si albastru (Blue Plus) cam 10 ore, adica cu o ora inainte si dupa alb. Algele cresc foarte bine sub lumina alba, cea albastra nu prea ii hraneste iar actinicul deloc. Daca nu mai ai corali deloc si ai o problema cu algele, poti scurta si mai mult perioada de alb pentru cateva zile.
Poti cumpara 1 sau 2 prize programabile (cele mecanice sunt undeva la 15 lei) astfel incat sa ai acelasi program de lumini in fiecare zi (nu stiu daca deja ai)
- Coralina verde in timp se va transforma in cea roz, acum ca ai schimbat luminile mai lasa timp sa vezi ce se intampla, sau poti lua un arici si ti-o curata el! Oricum nu este daunatoare.
- Nu cred ca este o idee buna sa schimbi piatra vie cu una moarta, majoritatea bacteriilor bune stau in piatra vie nu in apa. Piatra moarta iti va decicla cu siguranta acvariul.
- Fosfatii ii scoti cu PhosGuard dar si cu schimburi de apa, daca deja zici ca au scazut, atunci nu mai ai o problema cu ei dar trebuie sa vezi de unde vin, una dintre posibilitati este apa pe care o folosesti la schimbul de apa sau speli ceva cu apa de la robinet si apoi o introduci (apa) in sistem. Fosfatii sunt consumati de alge si de bureti, daca tot ai fosfati inseamna ca ii introduci in sistem. Totusi nu as pune moartea coralilor numai pe seama lor, ei mai mult fac alge iar algele alea trebuie sa sufoce coralul ca sa il omoare.
- Poate fi si o problema de Nitrati (No3), pe astia i-ai testat? Nitratii ridicati ar putea duce la pierderea sps-ului care prefera apa mai curata si la crestera xeniei care este un coral filtrant si ii place apa mai murdara.Nitratii fac si ei alge si ii scoti cu skimmerul + schimburile de apa + hranit mai putin. Cati pesti ai, cat si ce hranesti?
- Poti incerca sa bagi si niste fiole de bacterii Prodibio, eu puneam saptamanal in cel de 100l, 1x bioptim si 2 x biodigest, costa 4 lei una.
Ar fi super daca ai cum sa faci niste poze sistemului sau macar sa ne povestesti putin despre el.
Eu as avea urmatoarele intrebari:
- de cat timp e pornit?
- cum se face filtrarea, ai sump sau filtru extern?
- ce echipamente/ sistem de filtrare folosesti? Skimmer?
- faci osmoza, o cumperi, pui apa de la robinet? Daca o faci, cand ai schimbat filtrele?
- la ce interval faci un schimb de apa si cat? ce sare folosesti?
- ce stoc viu ai (pesti, corali si alte vietuitoare)?
- ce mai adaugi/dozezi in acvariu?
|
 |
|
Ma gandeam ca poate e o idee buna sa impartasesc si detalii despre ciclarea si mutarea coralilor/pestilor in acvariul mare.
Acvariu mare a pornit ca aproape orice alt acvariu, am pus nisip (pe care am uitat sa il spalam, deci gresit), piatra vie cumparata de la Coralis, apa, sare, incalzitor si am bagat toate pompele de valuri pe care le aveam, ca sa amestece. Asa a mers cateva zile fara sa circule prin sump pentru ca am avut ceva probleme cu tevile care erau foarte mari (de 50) iar zgomotul era ca la wc cand tragi apa, intre timp am rezolvat, am redus tevile la 32 si am adaugat un robinet iar acum totul e silentios.
- Avand in vedere ca ciclare inseamna dezvoltarea de bacterii benefice care se prind de nisip, pietre si echipamente, am considerat ca e mai bine sa incepem procesul chiar si fara sump. Am adaugat o bucata de crevete crud (gri) si l-am lasat 3 zile. Am adaugat bacterii Prodibio fiole 1x bioptim si 2 x biodigest.
- Timp de 20 de zile am tinut lumina stinsa apoi am inceput de la 4 ore pe zi si am crescut cu cate o ora o data la 5-7 zile.
- Saptamanal am adaugat bacterii Prodibio concomitent cu adaugarea stocului viu.
- Am inceput cu 1 peste si cativa corali care nu sunt photosintetici sau nu se bazeaza atat pe photosinteza (avand inca regimul de lumina redus), apoi o data la 5-7 zile am adaugat treptat cate un peste, incepand de la cei neteritoriali/pasnici terminand cu cei teritoariali/agresivi, la fel am adaugat si corali incepand de la cei mai nepretentiosi la cei pretentiosi. Primele vietuitoare introduse au fost pestii de nisip ca sa nu aiba loc cyano de ei si ariciul care sa se ocupe de pietre.
- Fiecare peste, coral, pana si melcii au fost aclimatizat la picatura timp de minim o ora chiar daca in cele doua acvarii aveam parametrii aproape identici.
- Am ales sa nu upgradam lumina pentru moment si din motive financiare dar si pentru a avea aceeasi lumina la aproape aceeasi inaltime ca in bazinul vechi.
- La fel si cu flowul, am incercat sa-l recreem incat fiecare coral sa stea in acelasi tip de flow ca inainte.
Desi eram pregatiti sa avem pierderi, ca la orice alta mutare despre care am citit, am fost uimiti sa vedem rezultate foarte bune, toti coralii fiind foarte hidratati si colorati in noul bazin.
N-as putea zice daca succesul a fost de la introducerea treptata a stocului viu (nu am respectat timpii chiar ca la "carte"), de la bacterii, de la folosirea aceluiasi tip de lumina sau de flow, dar rezultatele sunt bune si poate pe viitor experienta noastra ajuta pe cineva la mutarea acvariului.
|
 |
|
Primul nostru acvariu (Marushka's Reef) a fost un Aquael Reefmax all in one, care era conceput asa si atunci nu ne-a fost frica de bureti in sump.
Pentru ca skimmerul nu prea scotea mare lucru am decis sa punem si pasla, pe care obisnuiam sa o schimbam saptamanal la schimbul de apa iar buretii ii spalam lunar.
Ni s-a parut un sistem bun de filtrare si de asta am vrut sa il reproducem si la cel mare, aici fiind un volum de apa mai mare pasla se murdareste mai repede si trebuie schimbata zilnic.
Cred ca folosirea buretilor in sump este o alegere personala in functie de cat de "harnic" esti, este adevarat ca atunci cand nu sunt intretinuti, se murdaresc si devin o sursa de nitrati. Acum sa nu crezi ca stam toata ziua cu capul in sump  cat asteptam sa se dezghete mancarea, inspectam si sump-ul, golim cupa skimmerului daca e nevoie si schimbam pasla, dureaza maxim 5 min.
Apoi este important daca si sump-ul este gandit din start pentru bureti, la noi geamul despartior este mai jos decat peretii sump-ului astfel incat, in cazul in care suntem plecati iar buretii se infunda, apa sa poata trece direct peste geamul despatitor incat sa nu existe pericolul de inundatie.
Cred ca mai conteaza si contitatea de hrana, noi am fost "fortati" de primul acvariu sa avem grija maxima in a nu polua apa prea mult, asa ca ne-am obisnuit sa hranim cu pipeta incat tot ce bagam in acvariu sa fie mancat (este si o placere sa interactionam asa cu pestisorii si coralii).
Cam asa am gandit noi buretii in sump...
|
 |
|
@alexiumihai iti multumesc frumos pentru informatii! O sa ma interesez sa vad care e cea mai avantajoasa varianta.
O seara buna!
|
 |
|
Atunci sa nu iti zic ca hranesc fiecare peste si cateodata chiar fiecare polip de coral cu pipeta!
Am noroc ca acvariul este pasiune pentru amandoi, asa ca munca in 2 e mai usoara.
PS: Ma refeream ca pasla alba o schimb de 2 ori pe zi(o arunc si pun alta, dureaza 1 min) pe cei albastri nu i-am schimbat/spalat niciodata.
Evident cand suntem plecati in vacanta vom scoate pasla.
|
 |
|
@robygym Multumesc! Le schimb zilnic, de 2 ori...
|
 |
|
Da, asa e! Logic ...si router-ul ramane fara curent...
|
 |
|
Wow Liv! Multumesc pentru detalii!
Acum am inteles si cum functioneaza un UPS ceea ce e de mare folos! Unele detalii sunt in pic cam tehnice pentru mine dar il voi ruga pe tata sa ma ajute cu releul.
Pe cel.ro am gasit un UPS care are semnal sinusoidal (UPS Lestar SIN-830ES 800VA AVR Pure Sine Wave LCD 2 x Schuko USB Negru sin-830es) si e mai ieftin decat APC-ul Smart (sinusoidal), o sa il testez pe asta, macar avand un UPS voi avea un fel de alarma in cazul in care pica curentul in mijlocul noptii.
Poate pun o intrebare tampita dar: ai idee daca exista vreo priza smart (sau un sistem) care e in stare sa trimita mail sau o alerta pe telefon, cand pica curentul? Stiu ca Apex-ul ar face acest lucru dar e un pic cam scumpa investitia doar pentru un mail.
|
 |
|
@CatalinBarbu si @cosmin_ruz Multumesc frumos!
@elven Da, asa e. Am vazut o diferenta imensa la crestere dupa ce am pus prima oara actinicul in acvariul mic. Acolo aveam loc doar de 3 T5 : Coral Plus, Actinic si Purple Plus si aveam exact lumina din poze, pe care incerc sa o recreez si in cel mare. Blue Plus este doar pentru vizual si raceste mult lumina, din acest motiv as incerca sa o inlocuiesc dar nu m-am hotarat cu ce.
Mi-a placut comparatia pentru neoane ATI T5 https://www.youtube.com/watch?v=Y-TbkPJhHkY&t=60s.
|
 |
|
@koala - Multumesc!
@elven - Multumesc! Clar o lampa ATI e in plan, probabil hybridul lor, asteptam sa mai strangem buget...  Legat de neoane, nu te grabi sa le schimbi, cred ca in poze se vede ceva mai bine decat in acvariu, banuiesc ca problema vine chiar de la blue plus, mai fac niste teste si iti spun combinatia finala pentru lumina ca in poze.
@ocean - Multmesc! Pasla era initial doar pentru inceput dar avand in vedere ca se innegreste zilnic banuiesc ca ajuta la curatare asa ca o mai las pentru moment.
|
 |
|
Hello!
Am revenit cu poze si povestea noului acvariu!
Pentru stand, dupa cum ziceam, am ales teava de 5x5 cu "carne" de 3mm, dat cu feruginol, grund si vopsea clorcauciuc. Am folosit cauciuc, pal si un pad verde pentru parchet (nu mai stiu cum ii zice).
la sump pal-ul a fost taiat incat sa intre perfect jos iar intre el si teava am folosit silicon sanitar.
Daca ceva nu e bine la partea asta o sa modificam peste 1-2 ani cand mutam acvariul in noua locatie.
Geamul acvariului este de 15 si fata de 20 (doua geamuri de 10 ultraclar) cu intarituri. Dimensiuni L145cmxH60cmxA50cm, volum 360l.
Overflow-ul l-am facut pe toata latimea acvariului dar in exterior (fata de cum era in proiect). Nu am pastrat tevile din imagine de mai sus, am modificat incat sa fie mai subtiri iar una dintre ele sa aiba robinet. Ne-au ajutat enorm Peti (aqua-life.ro) si Madalin (@xxx)!!
Sump-ul a ramas la fel, volum 110l si spatiu pana la 250l in caz de probleme desi caseta de overflow este micuta iar teava de retur este pusa exact la suprafata apei, astfel incat sa nu se auda dar nici sa nu poata trage multa apa inapoi cand se opreste pompa.
Sumpul cam asa:
Prima camera in care ajunge apa (in dreapta) are facut un suport pe care sta pasla (este schimbata zilnic) apoi un sandwich de burete cu pori mari si saculeti cu carbon si remophos (provizoriu pana luam si rectoarele), de aici apa ajunge intr-un mic refugiu care va fi folosit doar la nevoie pentru un peste agresiv sau un coral bolnav, aici am si o lampa led pentru recif. Apoi camera cu echipamentele si pompa de retur. Le-am pus pe covorase de cauciuc ca sa reduc zgomotul.
Pentru moment, in loc de mobilier, am pus niste placi de foamboard (doar pe fata) prinse cu magnet de stand.
Pe 31 dec 2016 am inceput sa punem nisip, apa, piatra vie si bacterii. Am folosit si un pic de apa din acvariul vechi de 100l
In prima luna acvariul a mers gol, cu o bucata de crevete in el ca sa-l ajute la ciclare si luminile stinse. Am adaugat saptamanal bacterii (biodigest si bioptim). Nu am avut amoniu inregistrat dar nitriti au crescut si au coborat apoi au aparut nitratii.
Lumina este asigurata de 4 neoane ATI (1x coral plus, 1x blue plus, 2x actinic)
De la 1 feb am inceput sa mutam corali si pesti din acvariul mic iar azi acvariul mare arata cam asa.
In acvariul mic au ramas: orange torch si scoica, fiind ceva mai pretentiosi ne-am gandit ca e mai bine sa ii mai lasam acolo pana se maturizeaza acvariul mare.
Tot in cel mic punem pe picioare niste sun corali negri care deja sunt aproape de externare.
Va povesteam acum ceva timp ca incercam sa salvez niste sun coral, azi sunt bine sanatosi si mancaciosi in acvariul mare.
Ca o mica recapitulare a stocului viu:
1 x arici, 3 x creveti, 2 x hermit crabs, 2 x paguri, 1 x stea de mare din grecia, 6 x melci trochus, 1x goby, 1 x gobidon, 1 x premnas, 1x cardinal, 2 x cromisi, 2 x anthias, 1 x dragonet.
Inchid update-ul cu cateva poze ale coralilor.
|
 |
|
Hello tuturor!
Am un prieten care vrea sa isi vanda din corali, acestia pot fi vazuti/taiati/luati din zona Piata Muncii (Bucuresti).
Tel contact: Madalin - 0764051316
Preturi:
- GSP (toata piatra) - 100 lei
- Zoanthus mare - 10 lei/polip
- Porites (Xmas tree/viermi penati) - 250 lei
- Montipora albastra si verde - 80 lei/frag
- Milka - 80lei/frag
- Candy - 80 lei/frag
*Bonus: ciuperci rosii
|
 |
|
Da, e buna ideea cu pompa tunze dar cum o fac sa pornesca cand se opreste curentul? Adica (din ce inteleg eu) UPS-ul sta in priza iar in el bag pompa, ceea ce o face sa mearga non-stop cu sau fara curent, cum stie sa se cupleze doar cand pica curentul?
Stii vreun UPS (testat) sa tina pompele de valuri, am inteles ca e mare problema cu ele daca merg pe UPS.
Varianta cu generatorul pica oricum pentru ca doar cele super scumpe pornesc automat.
**Am uitat sa mentionez ca vorbesc de acvariul nou de 145cm lungime, acum pregateam pozele sa fac un update.
|
 |
|
Salut!
Am avut de curand niste peripetii cu Enel-ul care s-au concretizat intr-o pana de curent de 7 ore, cat timp au lucrat ei la problema pe strada.
Norocul nostru a fost ca eram acasa si am putut sa miscam apa in acvarii incat sa fie totul ok. Pentru cine trece prin ceva asemanator, solutia nostra a fost sa luam apa din acvarii cu o carafa de 2l si sa o turnam inapoi de la 20 cm inaltime ca sa spargem suprafata apei, cam de 3-4 ori o data la 15 min.
Dar pentru cand dormim sau nu suntem acasa, ne-am gandit sa ne echipam cu un UPS care sa tina doar pompa de valuri (Jebao RW4), am inteles ca trebuie sa aiba "pure sine wave" dar cele de la APC Smart sunt foarte scumpe.
Voi ce folositi?
PS: caut ceva care sa porneasca automat si sa tina pompa de valuri cateva ore, mi-ar placea sa stiu ce experiente/echipamente aveti voi!
|
 |
|
Am facut standul, defapt am deja acvariul instalat, poate reusesc sa pun niste poze in seara asta.
Teava folosita pentru stand a fost de 5×5cm cu grosime de 3cm parca. Am dat cu feruginol, grund si cu o vopsea pentru metal folosit in piscina. La capete am bagat lemn ca sa ma pot prinde cu lateralele fara sa gausesc standul dar intre timp am ales alta metoda pentru laterale. Oricum peste 1 an trebuie sa mutam acvariul cu un etaj mai sus si atunci putem schimba standul daca este nevoie.
Mersic oricum de sfaturi!
|
 |
|
Bravo!! Super!!
Pe viitor poti incerca sa schimbi pompa de curent cu una de valuri, coralii o vor aprecia mult. Eu am ales Jebao, cred ca tot chinezi, ieftina dar face o treaba foarte buna.
|
 |
|
Eu am patit asta acum ceva timp. Aveam toti parametri ok iar problema la mine era de la pompa de "valuri" care era foarte puternica desi nu parea. Nu puteam tine nicio euphyllia pentru ca nu aveam flow redus in nicio parte a acvariului. Am schimbat-o cu Jebao RW -4 care merge aproape de minim iar acum am 5 euphyllia.
Polyp bailout se intampla in momentul in care ii deranjeaza ceva atat de tare incat considera ca au mai multe sanse sa supravietuiasca in alta parte fara schelet.
Pelicula de la suprafata apei nu stiu ce este dar sa te asiguri ca ai destula miscare a suprafetei apei pentru ca asa asiguri schimbul de gaze si oxigenarea apei. Eventual indreapta pompa spre suprafata, poate asa mai scade si curentul din acvariu.
Neaparat trebuie sa testezi No3.
|
 |
|
Adaug si parerea mea/experienta mea, poate ajuta!
Am cumparat la un moment dat un zebrasoma, totul a fost ok pana am incercat sa reamenajez pietrele in acvariu si chiar daca toate miscarile au fost lente ca sa nu ii stresez, zebrasoma a facut puncte albe si a doua zi a murit dar niciun alt peste nu a mai facut puncte albe.
Alt incident a fost cu Nemo care este un Premnas si pentru ca rupea din corali l-am "pedepsit" intr-un acvariu mai mic, dupa ceva timp a inceput sa sara din acvariu dar fara succes din cauza capacului de plasa, totusi se lovea destul de naspa. L-am gasit intr-o zi schimbat la culoare (aproape ii disparusera liniile albe), avea puncte albe pe el si aripioarele facute zdrente, statea ascuns dupa o piatra si respira rapid. Am ales sa il mut inapoi in acvariul mare si deja a doua zi vedeam imbunatatiri. Niciun alt peste nu a facut puncte albe pe el iar Nemo s-a facut bine.
Au trecut destul de multe luni de la ambele incidente in care nu am avut probleme desi nu am tratat in niciun fel acvariul sau pestii, iar in mod normal la o infestare ar fi trebuit ca in maxim 2 luni sa vad iar ceva semne, asta e ciclul de viata al parazitului.
Parerile mele:
1.Daca doar Nemo are puncte albe dar mananca si vezi imbunatatiri, atunci este posibil sa isi revina iar ceilalti pesti sa nu fie afectati vreodata. Poate incidentul sa fie legat de stres. Poate a incercat sa sara si s-a lovit, am impresia ca sunt cunoscuti ca mari saritori din acvariu.
KZ Resistant Fish ii ajuta sa isi creeze o mucoasa pe piele, pe care ar fi trebuit sa o aiba in mod normal un peste sanatos, de altfel eu stiu ca se foloseste ca tratament sa le faci baie in el folosind un alt acvariu mai mic, nu display-ul. Practic le creste imunitatea, nu trateaza ich-ul din display.
Nu stiu cu ce ii hranesti dar ai putea incerca o perioada sa le dai mancare congelata diversificata ca sa le cresti imunitatea.
2. Testeaza si apa de NH4, este posibil ca populatia de bacterii sa nu se fi dezvoltat destul de repede pe cat ai adaugat tu pestii iar daca ai NH4 in acvariu este clar stresant pentru ei.
Sper sa te ajute si sa iti pastrezi optimismul si marinul!
|
 |
|
Nu ma pricep la tratarea cyano si nu stiu daca lipsa luminii va face minuni dar cred ca este un stres pentru corali. Trebuie sa gasesti cauza nu doar sa tratezi simptonele.
Propunerea mea este sa faci un jurnal al acvariului tau (un topic nou la Bazine) in care sa ne prezinti acvariul, dimensiuni, echipamente, stoc viu si parametri. Asa ne-am putea da cu parerea de unde a aparut cyano si cum ar trebui sa o previ. Ca si cauze ar putea fi lumina necorespunzatoare sau de durata prea mare, echipa de curatare a acvariului, hrana prea multa, schimburile de apa, skimmer etc.
|
 |
|
|
|