[Logo www.acvariu.ro]

Acvariu.ro - forum - Cea dintai comunitate a acvaristilor
  [Search] Search   [Recent Topics] Recent Topics   [Hottest Topics] Hottest Topics   [Top Downloads] Top Downloads   [Members] Member Listing   [Groups] acvariu.ro 
[Register] Register / 
[Login] Login 
Messages posted by: Silviu Man
Forum Index » Profile for Silviu Man » Messages posted by Silviu Man
Message
Sunt si eu de acord cu recomandarea colegului. Eu am un acvariu de 112 litri, bine plantat, populat destul cu pestisori, creveti si melci si folosesc un CristalProfi i900 cu foarte bune rezultate. Intr-adevar, am schimbat doua medii de filtrare pentru ca filtrul vine cu mediile de baza, necesare pornirii acvariului si ciclarii lui. dupa ce introduci animalute, lucrurile se schimba. Insa, producatorul furnizeaza si solutii prin medii de filtrare variate (pentru nitriti/nitrati/fosfati, ceramica, rasini, etc). Trebuie sa stii ca mediile de filtrare pot fi curatate de citeva ori, la intervale diferite de timp si apoi schimbate. Nu costa prea mult si iti garanteaza un mediu acvatic optim. Dar, asta este, sunt costuri de intretinere, exact ca la o masina.
Draga Luka,

Am un sfat in cazul tau : documenteaza-te mai bine.

Si Criss.z ti-a sugerat acest lucru in cuprinsul mesajului sau. Vezi ca pe youtoube sunt niste tutoriale interesante chiar pentru aceste "foarte-nano" acvarii. Cu atentie si perseverenta, in 10 litri poti sa faci un paradis. Dar, in nici un caz fara filtrare, substrat, plantare, etc. Chiar si in 10 litri de apa si cu doua-trei animalute, tot trebuie sa dezvolti un micro-biotop si o micro-biocenoza. Intr-un astfel de acvariu eu as pune citiva Boraras si niste creveti, poate 2-3 melcusori, obligatoriu impreuna cu o planta de tip Limnophila sau Pogostemon .... si ar iesi ceva demn de a sta pe noptiera de la capatiiul patului tau. In legatura cu plasticul din acvarii : incearca sa-ti imaginezi cum ar arata aleea din curtea ta sau din fata blocului tau daca ar fi strajuita de tuia din plastic iar teiul din coltul strazii este albastru si miroase a diluant!!! Dar, asta este doar o parere, nu neaparat o critica.

PS. Daca prin sit-urile de "afara" inseamna sit-uri straine, te rog sa ma crezi pe cuvint : pe acest forum gasesti absolut toate informatiile de care ai nevoi. Te rog, nu o lua ca o dojana, este doar o constatare personala, consolidata in scurtul timp de cind sunt activ pe acest forum. Asadar, indrazneste mai mult, nu o sa-ti para rau.
Succes Andrei! Ai luat o decizie buna, mai ales ca vrei sa faci totul prin fortele tale. Nu ezita sa ceri sfaturi, sunt convins ca toti colegii sunt bucurosi sa te ajute.
Salut Andrei!

Imi permit citeva comentarii legate de topicul tau. Asadar ...

... in legatura cu filtrul, l-am studiat si eu cind am inceput proiectul meu si imi amintesc de faptul ca producatorul/funizorul recomanda pentru acest tip de filtru un prefiltru, iar ca mediu de filtrare, Seachem Matrix (este pentru filtrarea biologica, se potriveste cu orice filtru tip canistra, este poros si inert si este un mediu bun pentru aditionarea unui consortiu de bacterii benefice). 1-2 litri de mediu Sachem ar trebui sa ajunga in cazul tau. 2 litri te costa in jur de 100 de lei. Suplimentul initial de bacterii poate fi procurat de la multi producatori; eu am folosit si folosesc in continuare Prodibio Bio Digest fiole. La pornirea filtrului nou, o fiola la admisia apei in filtru si una in apa din acvariu. O fiola costa cam 5 lei. Ulterior, la curatarea filtrului, folosesc cite o fiola, doar in filtru. La mine metoda a mers.

... la pornirea filtrului nou, asa cum multi colegi au postat in diferite topicuri, este recomandata functionarea in paralele a ambelor filtre (1-2 saptamini) si apoi extragerea filtrului intern. In tot acest timp nu schimbi apa, nu faci alte modificari in aranjamentul acvariului, etc. pentru ca scopul este tranzitia, treptata, catre un echilibru biocenotic nou. Sunt unele pareri legate de oportunitatea stoarcerii buretilor din filtrul vechi in apa dar asta se poate face doar daca filtrul nou poate elimina rapid particulele de materie organica si flocoanele care vor fi astfel eliberate. Altefel ai toate sansele sa patesti ca mine : apa verde. S-ar putea sa mai ai o problema legata de puterea curentului de apa pe perioada cit cele doua filtre merg impreuna. Ideal ar fi sa poti regla debitul filtrelor astfel incit sa nu ai un curenti de apa prea puternici. Verifica, te rog, specificatiile filtrelor si modul de operare.

... in legatura cu amenajarea acvariului ... hm..., da, arata cam incarcat si artificial. Insa nu parerea noastra este importanta ci doar ceea ce vrei tu sa vezi in lumina acvariului, zi de zi. Aici am si eu o experienta asemanatoare : in urma cu 16 de ani, cind locuiam la Iasi, am amenajat primul meu acvariu cam cum este al tau. Hotaritoare a fost, in acest caz, opinia filului meu (avea 4 ani atunci). Iti imaginzi ce aveam in acvariu : Star Wars, dinozauri, epave, castele, etc. Bineinteles ca in scurt timp totul a inceput sa mearga prost, mai ales pentru ca nu aveam plante si acvariul era suprapopulat. Repet, avcariul trebuie sa fie pe placul tau, dincolo de alte critici. Insa trebuie sa stii ca un acvariu planta este mai sanatos pentru pesti, iti ofera multe variante de amenajare, in anumite limite se auto-intretine, s.a.m.d. Ca sa itit formezi o imagine despre aceste lucruri (ma scuzi, poate deja stii) intra pe topicurile reprezentative din acest forum sau pe youtoube (Tropica Layout ##). Sunt niste tutoriale foarte interesante.

Succes!
Te rog sa faci un topic separat pentru asta, altfel se amesteca intrebarile si raspunsurile si nu mai intelegem nimic. Mergi la "topic nou" si pune un titlu care sa defineasca topicul si unterioarele schimburi de reprici.
Salut! Am avut ancitrus in urma cu ceva ani si am avut exact aceeasi problema. Ancitrus-ii sunt mincatori de alge dar si de depuneri organice de pe substrat pesti care, in conditii normale, isi duc traiul in zona profunda a acvariului. Au un comportament specific acestor pesti (ca si Otocinclus) adica se deplaseaza pe substrat cu o anumita frecventa apoi se opresc pentru o perioada si apoi o iau de la capat. Problema este aceea ca, fiind pesti de fund, traiesc exact in zona in care apa se altereaza cel mai rapid si unde ajung toate resturile din dejectii sau din hranire. Trebuie stiut ca ei prefera un pH sub 7 si o duritate foarte mica (2-10 dGH). De asemenea, au nevoie de o buna oxigenare a apei. Asadar, problema este ce conditii ii creezi la nivelul la care el isi petrece, in mod normal, timpul. Atentie la cita mincare introduci in apa, ca sa fie mincata in mare parte inainte sa se depuna pe fund, atentie la oxigenare si la schimburile de apa, mai cu seama la curatarea substratului. Inca ceva : din recomandarile furnizorilor, Ancitrus sp. are nevoie de un bazin de apa de min. 80 de litri. Problemele pe care eu le aveam erau datorita faptului ca aveam un acvariu de 60 de litri (cu 2 Ancitrus !!!!!), aveam carasi dar o buna parte din mincare ajungea pe fundul apei si, mai presus de toate, nu oxigenam cum trebuie apa. Daca gresesc undeva, rog colegii mai experimentati sa ma corecteze.
Salut!

Din cite vad, acela este un otocinclus. Daca nu gresesc si asta este, atunci trebuie sa stii ca oto este mincator de alge, este foarte activ in anumite intervale ale zilei pentru ca apoi sa "intepeneasca" brusc in spatele plantelor sau in colturile acvariului. Am si eu 4 si asa se comporta. Mai au si perioade in care se agita brusc, traverseaza toata masa de apa si apoi iar se fixeaza pe peretele acvariului. La inceput si eu am intrat in panica atunci cind dispareau pentru ore intregi si cind ii cautam, erau "atirnati" prin spatele plantelor. Asadar, nu este nici o problema.

Suprafata cu aspect uleios al apei este un biofilm care poate sa se formeze pe suprafata apei sau (mai ales) pe suprafata echipamentelor pe unde circula apa (tuburi, furtune, etc). In acest caz este un biofilm organic dar inert, spre deosebire de cel de pe suprafete unde, pe linga materia organica depusa, se dezvolta si o colonie de bacterii (care, daca acvariul este bine ingrijit, sunt in cvasitotalitatea lor benefice). Acea pelicula va dispare treptat, daca respecti regulile de igiena (de ex. spala-ti miinile cu apa calda si fara sapun, inainte sa intervii in apa).

Prezenta algelor este normala la inceput. Dupa unele opinii, este chiar benefica in anumite limite, la ciclarea acvariului. Oto, eventual impreuna cu niste melci si creveti mincatori de alge (de ex. Amano) te scapa repede de problema. In opinia mea, este mai bine sa ai mincatori de alge care sa le tina sub control decit sa trebuiasca sa le elimini chimic sau/si mecanic. Dar asta este doar experienta mea...

In legatura cu plantele, subscriu colegului de mai sus : trebuie vazute testele apei (in acest caz cred ca esential este pH si duritatea) dar si ce fel de plante sunt. Ieri am citit pe un topic cum un coleg descoperea, dupa observatiile unui senior member, ca plantele pe care le-a cumparat la recomandarea vinzatorului erau plante care nu pot creste submers!!! Asadar, trebuie verificat.

Sper ca te-am ajutat citusi de putin.
Din putina mea experienta dar mai ales din cite am citit in topic-urile colegilor, nu este recomandata schimbarea masiva de apa decit daca chiar este o problema majora (concentratii masive de substante nocive, afectiuni ale pestilor, mortalitate ori morbiditate mare sau dupa anumite tratamente). Daca te ajuta, iata cum procedez eu : schimb apa de doua ori pe saptamina; 20% luni si 30% vineri. In total insemna 50%, dar nu totul deodata. In principiu respecti regula curatirii filtrului si a furtunelor : niciodata toate deodata. Explicatia ar fi aceea ca, daca schimbi o cantitate mare de apa o singura data rezolvi o problema (in cazul nostru, nivelul nitratilor) dar in acelasi timp modifici semnificativ toti ceilalti parametri ai apei. In acvariu, ca in orice biotop, schimbarea brusca nu este benefica iar fluctuatiile mari ale parametrilor apei sunt foarte periculoase. Si nu discutam doar de temperatura sau pH. Apa din acvariu este un sistem coloidal complex in care vietatile se adapteaza si supravietuiesc, in anumite limite ale parametrilor. Asadar, sugestia mea ar fi, daca ai timp, sa faci un protocol saptaminal de schimbare a apei in trepte si sa faci citeva determinari intre timp, sa vezi ce anume este mai potrivit in cazul tau. Imi cer scuze pentru tonul didactic sau prea narativ.
Calciu si nitratii, in opinia mea. Avind in vedere faptul ca in apa din acvariu se acumuleaza in mod naturat produsii de descompunere a materiei organice, ideal ar fi sa nu adaugam nitrati prin apa. Rolul schimburilor periodice de apa este tocmai acela de a diminua concentratia acestor substante nocive pentru pesti. Poate alti colegi mai experimentati ne pot ajuta ....
1. Cel mai simplu test este cel cu otet.

2. Apa trebuie schimbata saptaminal in proportie de 25-30%. In cazul tau 15-20 de litri sunt de ajuns. Depinde mult de cita biomasa totala ai in acvariu (plante + pesti). Si una si alta genereaza deseuri prin frunze moarte si respectiv prin dejectii sau, uneori, cadavre nedescoperite.

3. Ce fel de put? Daca este de mare adincime, atentie la pH, poate fi mare. Din cite stiu eu de la clientii mei, in zona Vrancea, Buzau, Ialomita, Dimbovita, etc. apa are un pH 7,4-7,5 (multiple determinari) in apa de put de adincime de 100-150 m. Daca este de suprafata, atentie la pH si la nitriti/nitrati. Eu am un put de suprafata (10 m) cu apa foarte curata dar cu un pH mare (8?!) si un nivel depasit de nitrati. Asa ca folosesc apa de la retea numai ca, in cazul meu, am un avantaj : apa de retea este mixta, de foraj si de suprafata, astfel incit are un pH de 7,2-7,4 si este foarte putin tratata cu clor. Oricum, imi pregatesc rezerva de apa din timp si adaug Biotopol, ca sa fiu sigur. In acvariu am in mod constant un pH de 7,5.
Dupa cum spunea "scorpionul", ai o multime de variante. Ce pot sa-ti transmit este cum vad eu un proiect asemanator pe care vreau sa-l demarez la primavara (am si un topic lansat in acest sens). Initial ma gindisem la 60-80 litri dar l-am extins la 140-160 de litri.

Substrat ; unul fertilizant pe termen lung (1 cm) si doua ornamentale deasupra (6-14 cm).

Pietre ornamentale (Stonewood si Aquadeco Pagoda). Aici alegerea este doar a ta, nimeni nu te poate sfatui decit dupa ce faci un aranjament si postezi o fotografie.

Lemn : Redmoore si radacina de mangrove. Si aici, tot ce pot spune este ca, daca vrei plante cu rizom, sigur ai nevoie de radacini.

Plante : pe fundal, mai ales plante stem (Hygrophila, Limnophila, Ludwigia, Pogostemon,...); la mijloc Cryptocoryne, Hidrocotyle, Anubias,..); in prim plan : Hemianthus, Hydrocotyle, Marsilea,...). Asadar, daca vrei plante stem, poti lua un substrat universal din gama Tropica sau alta; aceste plante pot fi sustinute cu un fertilizant universal, in coloana de apa. Daca insa veri plante cu radacina, un substrat fertilizant pe termen lung este absolut necesar. In orice caz, fertilizare iti trebuie (de ex. pentru Fe) mai ales daca vei avea si Anubias sau Ptoropus, cara sunt plante cu rizom.

Pesti : Neon negru, Microrasbora Galaxy, Boraras Urophtalmoides, Rasbora (nu am decis citi, trebuie sa verific nivelul de biomasa tinind cont si de "echipa de curatenie" (Otocinclus, Amanao, Red Cherry, Atyopsis Gaboensis, Spiral Horn, Melanoides). Pestii sunt de "cird", care inoata in zone relativ diferite ceea ce inseamna evitarea problemelor legate de teritorialitate si comportament de hranire. In mod sigur voi avea 8 Amano, 4 Aty si 20 RCS. In cazul tau vei avea o zona de inot destul de mare ceea ce iti permite sa ai pesti de cird. Oricare dintre cei mentionati de mine sunt compatibili si cu ce ai tu si intre ei. Nu uita ca, daca vrei astfel de pesti, iti trebuie cel putin 8, poate chiar 10 din fiecare. Aici este si problema mea, trebuie sa ma decid si asupra speciilor dar mai cu seama tinind cont de numarul lor.

Echipamente : filtru extern, cu patru medii de filtrare, inclusiv Siporax si set nitriti-nitrati-fosfati de tipul JBL ClearMec Plus Pad (de care folosesc acum). Inca stau sa cintaresc intre Hydor Professional si JBL Cristal Profi. Iluminarea : Odyssea Quad 4x24 cu functionare independenta 2x2 (0,4-0,6w/litru). CO2 : sistem cu difuzor si numarator de bule (nu m-am decis inca asupra marcii).

Intretinere : Filter Medium, Ferropol, Tropica Plant Growth, Biotopol, Sera Gravel

Acum urmeaza vestea buna : cost total 3870 lei.
Imi permit sa intervin si eu in discutie.

1. Cred ca niste plante stem, cu crestere rapida, ar fi nimerite pe fundal. La mijloc ar sta frumos niste Anubias nano pe lemnsi/sau piatra, poate si o Cryptocoryne.

2. Pesti : dupa cum iti scria si "scorpionul" pestii mentionati de tine sunt pesti de cird, se simt bine doar daca ai peste 6-7 bucati. Neonii se inteleg perfect cu Rasbora si creveti (eu am 10 Neoni negri, 8 Rasbora Espei si RCS nu mai stiu citi si stau impreuna in permanenta, fara probleme). Daca doresti sa ai acvariul bine intretinut, eu as alege o singura specie (de ex. Neon negru sau Rasbora) plus creveti Red Cherry (10 sunt suficienti pentru ca se inmultesc usor), otocinclus (4-5) si citiva melci mincatori de alge (eu am 8 Spiral Horn care ma scutesc de curatarea peretilor acvariului aproape in totalitate). Pentru 60 litri, ajungi cam la limita chiar si asa dar, daca faci schimburi corecte de apa si aplici ceva conditioneri, cred ca va merge bine. Neavind gazon, poti usor aspira substratul, nu este nevoie sa fie foarte "vinturat" de sanitari.

Inca o sugestie : pune impreuna piatra din mijloc cu una dintre cele laterale, cam la o treime din dechiderea bazinului. Simetria nu este cea mai estetica solutie intr-un acvariu.

Si da, testeaza pietrele pentru calcar; poti avea probleme serioase cu duritatea apei.
Salut! Nu sunt un specialist, doar iti transmit citeva remarci in limtele experientei mele in acvaristica.

In primul rind subscriu la ceea ce te povatuia un coleg, mai sus : inlocuieste substratul actual cu unul mai fin. Poti folosi substrat de tip Manado sau Aquarium Soil de la Tropica; acestea nu necesita si substrat fertilizant. Poti elimina ca mai mare parte din ceea ce ai, apoi sa adaugi substratul peste ceea ce a ramas. In timp, in zona de contact dintre cele doua straturi, acestea se vor amesteca, si astfel obtii densitatea optima a substratului in orizontul de insertie a plantelor si ai si capilaritate, pentru evitarea acumularilor mari de gaze in substrat. Granulatia de 2-4 mm este suficienta.

In legatura cu planta, din poze observ ca este plantata in zone de fundal si de mijloc. Egeria este o planta cu crestere rapida, care formeaza o cantitate mare de biomasa (ccea ce este OK d.p.v.d. al oxigenarii apei) care iti va "intesa" acvariul cu o jungla verde, iar in cele din urma nu mai distingi nimic. Ideal ar fi sa o pui doar in linia din sapte, ca sa formeze o cortina pe fundal. In urma cu 20 de ani, am avut un acvariu exact ca al tau si am folosit astfel de plante (la vremea aia nu prea aveai multe optiuni pentru plantarea acvariului) si nu mai scapam de ele. Alta varinta ar fi sa o plantezi in doua-trei smocuri, bine izolate si delimitate (cu pietre sau alte decoruri) in zona din spate, pe care sa le tunzi periodic pentru a le mentine forma tufoasa.

In legatura cu iluminarea : daca nu intentionezi sa plantezi si plante mai pretentioase si ramii la nivel "Easy", cred ca 24W ar fi suficient. Asta inseamna cam 0,4W/litru. Pentru Egeria este suficient.
Salut! In legatura cu spirulina, eu folosesc JBL Flakes. Sunt putin cam friabile dar asta nu este in mod necesar o problema pentru ca am in acvariu o populatie semnificativa de creveti. Este intens "savurata" si de SAE. Poate incerci si varianta asta.
Bine. Vezi sa aiba cel putin 4-5 frunze sanatoase (sa nu fie decolorate, sa nu aiba leziuni pe mergine, cu petiolul sanatos, pentru ca de acolo sunt emise primordiile frunzelor noi). Nu in ultimiul rind, verifica rizomul, sa fie curat, neted si sa aiba primordii pentru radacinile viitoare. Daca nu esti sigur, fa niste poze si colegii te vor indruma. Succes!
Inca ceva : Easy Carbo este foarte eficient cind este folosit prin injectarea directa pe o cultura de plante cu crestere foarte lenta (de ex. Hemianthus). Ti-as recomanda Tropica Planth Growth Premium. Este un fertilizator complex si "merge" pe o gama larga de plante.
1. Eu am System 60 x 2 intr-un acvariu de 112 litri. Stiu ca sistemul tip "clopot" nu este cel mai bun dar, avind plante "easy", rezultatele sunt bune. La tine un singur ansamblu este suficient. Daca optezi pentru el, ai grija sa il aerisesti complet o data sau de doua ori pe saptamina (are un buson special pantru asta) altfel nu este eficient.

2. Xipho este descris ca un peste pasnic, care poate trai in acvarii comunitare desi vineaza puietul mai mic de 1 cm. Aici intervine configuratia acvariului: daca este foarte bine plantat si ofera ascunzatori pentru puiet, atunci poti adauga linistita si creveti. Asadar, eu as pune Xipho in acvariul nou si as cumpara niste neoni negri, ca sa am contrast cu coloritul viu al Xipho. Neonii sunt pesti pasnici si, in conditiile descrise mai sus, pot convietui cu creveti sau alti pesti de talie mica. Nu renunta la idea de a avea creveti, sunt buni mincatori de alge si populeaza frumos acvariul (aici sunt subiectiv, eu iubesc crevetii, am si Red Cherry, si Amano, si Artyopsis, asa ca ia cu rezerva aceasta remarca).
Ciudat! La majoritatea magazinelor specializate, prima planta pe care o vad este Anubias. Poate trebuie sa incerci la magazine mai specializate, gen Zoomania. Atentie la plantarea ei, sa nu ajunga rizomul la substrat (probabil stii, se ataseaza de un decor de lemn sau piatra, la min 2-3 cm deasupra substartului).
1.In legatura cu filtrul, din cite stiu, in partea inferioara se pune seratrul sau cosul cu profile de ceramica (sfere sau inele) pentru ca acolo se petrece procesul de maruntire a resturilor vegetale, astfel incit filtrele ulterioare sa nu se colmateze. Urmeaza filtre de diferite tipuri, cu sau fara "miez" de rasini, bureti speciali, etc.

2. In legatura cu plantele, iti recomand la inceput citeva plante stem, cu crestere rapida si fara cerinte deosebite fata de lumina si CO2 (Limnophila, Hygrophila, Pogostemon,...). Cryptocorine si Anubias sunt plante cu crestere lenta (desi tot fara pretentii deosebite la conditii de mediu) dar care pot fi folosite ca centru focal, mai ales cele atasate de decoruri. Avantajul plantelor stem este ca, dupa ce cresc la 20-30 cm, le poti tunde sau taia si replanta in forma in care doresti; chiar poti sa le raspindesti in acvariu, in tufe indelendente. Eu am optat recent pentru taiere si replantare, in linii de inaltime progresiva, catre fundal. Operatiunea dureaza 21-30 de zile. Daca ai si aditionare de CO2, procesul este mai rapid iar plantele sunt mai stufoase si bogate in culori.

3. Pentru populatia de animalute, daca vrei sa ai si creveti, atunci cred ca trebuie sa te orientezi catre pesti din clasa tetra. In general sunt pesti cu gura mica, de cird si cu temperament pasnic (Boraras, Rasbora, Neon, ...). Poti dauga si citiva Oto si/sau SAE. La mine combinatia functioneaza foarte bine.
Salut! Eu am in acvariu Rasbora Espei, Boraras si Neon negru, dar am un acvariu bine plantat. Puii de RCS stau pe sub plante, in special in zona in care Anubias emite radacini. In principiu, Rasbora, ca si Neonul negru, nu prea are de-a face cu RCS, nici macar cu puii, daca are spatiu de inot (atentie, toti sunt pesti de cird, iti trebuie cel putin 5-6 din fiecare); la mine stau mai mult in fata si in zona medie a apei. Ca sa fii sigur iti recomand Boraras Urophtalmoides, (sper ca am scris corect) 10 exemplare. Sunt foarte mici, dar foarte frumosi si, mai ales la ora de hranire, dau un spectacol interesant. Oto e OK, faca treaba buna pe frunze, mai putin pe decoruri (acolo "sefi" sunt malcii Spiral). In fine, cea mai buna solutie ar fi sa-ti procuri 4 Amano, numai ca sunt mai scumpi. Poate informatiile acestea te ajuta....
 
Forum Index » Profile for Silviu Man » Messages posted by Silviu Man
Go to:   
Powered by JForum 2.3.4 © 2012 JForum Team • Maintained by Andowson.com