Ancamarketing wrote:As aprecia tare mult daca ai putea sa mi raspunzi punctual si personalizat la acvariul meu cat si cum trebuie sa fac referitor la lumina, schimb, co2 etc, nu doar in teorie.Multumesc
Da sefa, se poate, cum sa nu, dar tot cam a teorie o sa sune !
Voi incerca sa fac o personalizare a modului de intretinere si dezvoltare a acvariului tau, fara a lua in calcul fauna. Pornesc de la idea ca doresti un bazin plantat, stil Olandez sau Natural, aceste stiluri fiind unele din cele mai costisitoare ca si costuri de intretinere si evolutie, fiind foarte pretentioase necesita atentie si interventie permanenta. Lucrurile se simplifica, daca in realizarea acestor stiluri se aleg specii de plante din categoria celor cu dificultate foarte usoara, usoara sau moderata, in acest moment dotarile bazinului tau nu pot face fata speciilor de plante de categoria dificila sau foarte dificila, chiar si pentru unele specii din categoria de dificultate moderata te poti lovi de un necesar de lumina foarte ridicat. Deci este foarte important sa stii ce doresti sa ai in acest bazin, ca eu sa te pot ajuta cu o "" personalizare "" in modul de utilizare al fertilizantilor, luminii, CO2-ului, schimbului de apa. Insa in tot acest timp tu trebuie sa intelegi fenomenul acvaristic in puritatea lui.
Asta este ce ai acum si modul in care ai procedat :
- bazin 130 x 50 x 50 = 325 l Brut
- lumina 4 x 54w = 216 w = 0,66 w/l nu este relevant dar este un reper, bazin moderat iluminat, dar nu suficient pentru speciile de plante din bazin,
- fertilizare 30 ml Vimi all in one / zilnic - o alegere putin neinspirata in raport cu categoria plantelor pe care le detii, ele si-ar dori mai mult,
- fertilizare EC 10 ml/zi - eu as renunta la aceasta solutie atata timp cat am aditie presurizata de CO 2, dar as miza pe el in situatia in care as suspecta aparitia algelor
- Ph 6,8 setat si mentinut constant cu aditie de CO 2, dizolvarea cantitati de CO2 este in raport direct cu Kh-ul si Ph-ul la tine concentratia de CO2 este la o valoare aproximativa de 48 mg/l mult dar nu dauneaza, poti micsora concentratia pana la 30 mg/l urcand Ph-ul la 7dGh, dar ai plante care doresc o aciditate mai mare,
- schimb de apa 30-40% saptamanal , bun pentru fauna, dar nu la fel de bun si pentru flora,
- filtrare insuficienta in raport cu structura bazinului in acest moment, legat de fauna, hrana si temperatura,
- temperatura 28-29 grC aceasta fiind temperatura setata, probabil ca ea mai creste putin in perioada de iluminare a bazinului - foarte mare in raport cu flora, eficienta filtrari, concentratia de oxigen deficitara la temperaturi inalte mai ales pe timpul nopti,
- curenti in coloana de apa insuficienti, in filmuletul postat se observa foarte bine ca acestia exista numai in partea de sus a bazinului, si doar pe o anumita zona, in mod normal trebuie sa existe un flow suficient de puternic in toata coloana de apa de la suprafata pana la fund, acesta avand rolul de omogenizare a volumului de apa cu toate elementele necesare dezvoltari plantelor de la radacina pana la varf, de pastrare a concentratiilor la fiecare nivel al plantei, de aducere a nutrientului cat mai aproape de fiecare frunzulita a plantei. Acolo unde apa nu se misca sau se misca foarte putin intodeauna vor fi probleme legate de dezvoltarea plantelor si sau aparitia anumitor categorii de alge. Valurirea puternica la suprafata apei mareste concentratia de oxigen si scoate din apa alte gaze printre care si o parte din CO2, dar nu elimina carbonul adica ceeace doreste de fapt sa consume planta din CO 2, in acelasi timp in care la un momet dat concentratia celor doua elemente ( oxigen si CO 2 ) se va stabiliza la un anumit nivel .
Cum ar fi ideal sa fie si cum sa procedezi pentru flora existenta ( exclud fauna ):
- volum 325 l brut
- lumina 5 x 54 w = 0,83 w/l la acest nivel ar fi un bazin bine luminat, dar vor fi momente in care inca un 1 x 54w va face diferenta,
- fertilizare daca vrei sa mergi in continuare pe Vimi trebuie sa treci la Vimi all in Red dozare la volumul BRUT si marita doza in functie de evolutia plantelor.
- EC il poti exclude din schema dar ca sa fii sigura ca nu te ating algele il poti folosi in continuare ( asta nu exclude cu desavarsire aparitia algelor ) o doza de 1ml/50l este suficient la volumul bazinului tau,
- Ph - mentinut in continuare la 6,8 dGh, dar de luat in calcul un update pentru un reactor mai eficient care sa ajute coborarea Ph-ului lejer la 6,6 - 6,7 dGh, la acest nivel al concentratiei de CO2, poti exclude EC din schema fara teama.
- scimb de apa, cum am spus in ultimul meu post 25 % din volumul brut la o perioada de 14 - 21 zile chiar si la 28 de zile cu o observare atenta a plantelor, asta este o particularitate in cazul tau, datorita duritati mari care nu ajuta flora in acesta situatie. Altfel stau lucrurile daca ai face un schimb de apa cu duritate mai mica sau cu apa de osmoza, plantele ar fi in al noualea cer.
- filtrarea trebuie regandita si recapacitata chiar si in cazul in care renunti la discusi, ori un pas mai sus cu inlocuirea treptata a mediilor de filtrare existente cu medii de performanta maxima, ADA Bio Rio sau Seachem Matrix, sau adaugarea a inca unei canistre plina full cu sera siporax.
- cureti cu flow mai mare pornind de la nivelul substratului in toata coloana de apa chiar daca la un moment dat undeva, ceva va optura si reduce eficienta curentilor, dar ei totusi vor exista.
- fauna se va adapta atasata acestor conditii , dar ea nu trebuie sa influenteze cu nimic si sub nici o forma, parametri bazinului. Daca doresti o anumita fauna, incearca un biotop, cu siguranta va iesi mai bine.
Cele scrise mai sus nu reprezinta o personalizare a bazinului tau, ci un mod de cum as proceda eu in conditiile respective, este strict parerea mea, cumulata prin practica si informatie la nivelul meu de pregatire si intelegere ! Poate ca nu va iesi foarte bine dar cu siguranta nu va fi rau !